Jupiter 11 Mars - Christoffer Svenske

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Jupiter 11 Mars - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Ny bild i galleriet
Objekt:
Exponering: 3 st 60 s R/G/B
Fotograf: Christoffer Svenske
Teleskop: Cave Astrola 8" f/8 1965
Kamera: ZWO ASI120MM
Kommentar: En ny variant av datat från den 11 mars. Här tar jag och passar på att visa upp "framsidan" på Jupiter. Jag själv tycker att bilden är lätt brusig och har en del andra skavanker. Jag inser nu att totalt 3 minuter är för lite data för att få ner bruset. Kamerainställningarna är följande.

ZWO ASI120MM 60 gain vilket blev 41 fps slutartiden kommer jag inte ihåg, fps-talet ställer om sig dynamiskt. Roi aktiverat och autoguidat. 8-bit läge, 12-bit ger något bättre data vilket jag kommer att fortsätta med vid bra seeing.

Cave Astrola från 1965 med stegmotorfokus styrt via ASCOM från datorn.

Televue Powermate 2,5x med T-adapter vilket ger 3950 mm brännvidd vilket varierar lite med temperaturen. Samplingen ligger på 0,19-0,20 båg/pix vilket oxå varierar med temperaturen.

Processad i Autostakkert2 beta, Maxim DL och slutputs i Photoshop CS6. Eftersom jag inte kunde bestämma mig för vilken bild som blev bäst så kommer här nedan lite olika versioner med olika bildbehandling.


Image
Klicka for att se stor version av bilden

Nedan följer en version av exakt samma data men med deroterade R/G/B bilder in WinJupos. Tyvärr smyger det sig in ett otäckt rutmönster som jag inte kan bli väck med, det är med största sannolikhet en effekt av vridningen i bilden i WinJupos. Kameran är alignad med teleskopet för att guideningen ska fungera så bra som möjligt och jag har ingen större lust att vrida den lite till för att istället få Jupiter att bli centrerad och få en betydligt krångligare guidekalibrering. Den liknar den som används vid deep-sky fotografering men fungerar inte på samma sätt. Jag guidar alltså med samma kamera som jag planetfotar med, samma sensor.
Attachments
R/G/B derotation WinJupos.
R/G/B derotation WinJupos.
2015-03-11-1903_7-CS-RGB-RGB_PS.JPG (119.36 KiB) Viewed 2704 times
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Advertise
Posts: 127
Joined: 2011-07-28 10:11:55
spamtest: JA

Re: Jupiter 11 Mars - Christoffer Svenske

Post by Advertise »

Wow.
Me like.

(Har inget produktivt att säga förutom att jag gillar den :) )
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Jupiter 11 Mars - Christoffer Svenske

Post by Jonas »

Mycket fina bilder med en otrolig detaljrikedom.
Ovanför röda fläcken ser man en annan storm, eller hur? Är det samma storm man tidigare som den "lilla fläcken"?
Dessutom, under röda fläcken ser man två små "globuler". Är det mindre stormar?

Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Jupiter 11 Mars - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Jonas, du kan säkert ta ännu bättre bilder med din Cave 10" f/7 om du optimerar teleskopet med en liten sekundär.

Jag har inget svar på resten av dina frågor. Det händer mycket på Jupiter så jag har svårt att hänga med vad som är vad.

Advertise - Man får gilla bilder utan att komma med konstruktiv kritik oxå även om jag gärna vill ha det. Jag vet vad jag själv tycker är defekter och vad som fattas på denna bild. Men någon annan som ser något konkret som jag enkelt kan fixa till får gärna komma med förslag.

Tips på hur man får bort rutmönstret som blir vid en derotation där ekvatorialbanden inte är helt horisontella i WinJupos är oxå av intresse för mig att få veta.

Här kommer två mjukare versioner. Den övre är ej deroterad utan bara ihopslagen i Maxim DL, den undre är deroterad men ej uppskärpt i WinJupos. Dvs helt olika sätt att bildbehandla.
Attachments
j2015-03-11-19-03-7_RGB_CS.JPG
j2015-03-11-19-03-7_RGB_CS.JPG (71.31 KiB) Viewed 2632 times
2015-03-11-1903_7-CS-RGB-RGB.JPG
2015-03-11-1903_7-CS-RGB-RGB.JPG (92.88 KiB) Viewed 2632 times
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jupiter 11 Mars - Christoffer Svenske

Post by Torbjörn »

Riktigt fina bilder av vår gamle vän Jupiter :) Det är en väldigt fin upplösning och detaljrikedom i dem. De där vita ovalerna under stora röda fläcken tror jag också är stormar. Om jag inte minns helt fel så är Oval BA ett resultat av att tre vita ovaler gick ihop till en större virvel och då ändrades även färgen.

/Torbjörn

Return to “Bilder”