Objekt:
Exponering: 3 st 60 s R/G/B
Fotograf: Christoffer Svenske
Teleskop: Cave Astrola 8" f/8 1965
Kamera: ZWO ASI120MM
Kommentar: En ny variant av datat från den 11 mars. Här tar jag och passar på att visa upp "framsidan" på Jupiter. Jag själv tycker att bilden är lätt brusig och har en del andra skavanker. Jag inser nu att totalt 3 minuter är för lite data för att få ner bruset. Kamerainställningarna är följande.
ZWO ASI120MM 60 gain vilket blev 41 fps slutartiden kommer jag inte ihåg, fps-talet ställer om sig dynamiskt. Roi aktiverat och autoguidat. 8-bit läge, 12-bit ger något bättre data vilket jag kommer att fortsätta med vid bra seeing.
Cave Astrola från 1965 med stegmotorfokus styrt via ASCOM från datorn.
Televue Powermate 2,5x med T-adapter vilket ger 3950 mm brännvidd vilket varierar lite med temperaturen. Samplingen ligger på 0,19-0,20 båg/pix vilket oxå varierar med temperaturen.
Processad i Autostakkert2 beta, Maxim DL och slutputs i Photoshop CS6. Eftersom jag inte kunde bestämma mig för vilken bild som blev bäst så kommer här nedan lite olika versioner med olika bildbehandling.

Klicka for att se stor version av bilden
Nedan följer en version av exakt samma data men med deroterade R/G/B bilder in WinJupos. Tyvärr smyger det sig in ett otäckt rutmönster som jag inte kan bli väck med, det är med största sannolikhet en effekt av vridningen i bilden i WinJupos. Kameran är alignad med teleskopet för att guideningen ska fungera så bra som möjligt och jag har ingen större lust att vrida den lite till för att istället få Jupiter att bli centrerad och få en betydligt krångligare guidekalibrering. Den liknar den som används vid deep-sky fotografering men fungerar inte på samma sätt. Jag guidar alltså med samma kamera som jag planetfotar med, samma sensor.