M13 Herkuleshopen - Daniel Franzén

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

M13 Herkuleshopen - Daniel Franzén

Post by Frazze »

Ny bild i galleriet
Objekt: M13 Herkuleshopen
Exponering: RBG: 10*1 min per kanal
Fotograf: Daniel Franzén
Teleskop: Sky-Watcher Explorer 200PDS
Kamera: Starlight Xpress SXVR-H18
Kommentar: Efter att jag fotat M64 senast så hann jag skuta iväg några bilder på M13 också.
Det blev 10 * 1 min RGB. Jag körde oguidat då min guidekamera inte ville lira med indilib.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M13 Herkuleshopen - Daniel Franzén

Post by AstroFriend »

Hej Daniel!
Det gick ju bra utan guidning, stjärnorna ser skarpare ut än vad jag lyckas åstakomma, kanske inte säger så mycket dock. Men nog tycker jag det ser bra ut även om M13 är lite mer röd orange än vad man är van att se den, såg din äldre bild på M13, den var mer åt det hållet som den brukar visas. Men vad är rätt färger, jag har en bild på M13 som jag tog nyligen, skall se om jag kan göra en färgkalibrering efter någon stjärna, det vore intressant.

Vad är indilib, läste lite och uppfattade som något för Unix OP system, eller? Om du kör Lnux, hur har du lyckats lösa hantering av kamera, montering och allt som behöver styras eller kommuniceras med?

Jag brukar använda PHD2 och numera Astro Tortilla för guidning samt platesolving. Även driftalign med PHD2.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M13 Herkuleshopen - Daniel Franzén

Post by AstroFriend »

Här använde jag min egentillverkade stjärndatabas med skalfaktorer för olika stjärnor.

Uppdaterad:
Tog med ljussvagare kalibreringsstjärnor så det finns några närmare M13.
M13 color calibration.jpg
M13 color calibration.jpg (145.83 KiB) Viewed 2487 times
För stjärnan under datarutan ser värdena ut så här för färgbalansen.

Röd/Visuel=1.284

och

Blå/Visuel=0.657

Just den här stjärnan är åt det röda hållet.

Om du har möjlighet att analysera den stjärnan i din bild så kan du se om färgbalansen är det samma som i databasen. Visuell får representera grön om än lite fel.

Jag har faktiskt inte använt detta än så det kan finnas fel. Men skall se på min M13 om den stjärnan är med på fältet och försöka göra en kalibrering. Man måste göra det i linjärläget och med bakgrunden satt till blackpoint.

Här gör jag ett försök till analys av färgerna/balansen:
http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?t=9363

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: M13 Herkuleshopen - Daniel Franzén

Post by Frazze »

AstroFriend wrote:Hej Daniel!
Det gick ju bra utan guidning, stjärnorna ser skarpare ut än vad jag lyckas åstakomma, kanske inte säger så mycket dock. Men nog tycker jag det ser bra ut även om M13 är lite mer röd orange än vad man är van att se den, såg din äldre bild på M13, den var mer åt det hållet som den brukar visas. Men vad är rätt färger, jag har en bild på M13 som jag tog nyligen, skall se om jag kan göra en färgkalibrering efter någon stjärna, det vore intressant.
Hej Lars. Ja det gick bra att köra oguidat, jag tror jag fick till polinställningen rätt bra. Angående färgbalansen så har jag kört på resultatet av PixInsights ColorCalibration-modul. Då har jag använd hela stjärnhopen som vitreferens. Svårt det där med färgbalans, helt klart.
AstroFriend wrote:Vad är indilib, läste lite och uppfattade som något för Unix OP system, eller? Om du kör Lnux, hur har du lyckats lösa hantering av kamera, montering och allt som behöver styras eller kommuniceras med?

Jag brukar använda PHD2 och numera Astro Tortilla för guidning samt platesolving. Även driftalign med PHD2.
Japp, det stämmer. Indilib finns till både Mac OSX och Linux, men även en variant (wIndi) finns till Windows. Indilib sköter hantering av all min utrustning så som kamera, montering, fokuserare och diverse andra tillbehör. Här kan du se vilka enheter som indilib stödjer: http://indilib.org/devices.html
Själv kör jag indilib på en raspberry Pi och den sköter då om all min utrustning trådlöst via wifi. Som klient kör jag KStars/Ekos och där finns moduler för styrning av kamera/filterhjul, guidning, autofokus och platesolve/polar align via astrometry.net. KStars finns endast till Linux, så jag kör Kubuntu virtuellt via wmware på min Mac.
Här är en bra video som utvecklaren själv gjort där han demonstrerar funktionerna i Ekos/Indi. https://www.youtube.com/watch?v=vt4Gb3Yfh9g

/Daniel

Return to “Bilder”