Objekt: Jupiter
Exponering: R/G/B x 60 s
Fotograf: Christoffer Svenske
Teleskop: Cave Astrola 8" f/8 1965
Kamera: ZWO ASI120MM
Kommentar: En variant av Jupiter tagen med mitt Cave Astrola från 1965. Jag vågar inte skärpa upp mer än så här. Har ännu inte tittat på de kvarvarande 74 st R/G/B filmerna från resten av samma kväll. Kamerans inställningar är 60 i gain och ca 40-50 fps ungefär samma inställningar i alla tre kanalerna. Nytt för i år är att jag använder guidefunktionen och låter teleskopet guida samtidigt som den filmar och sparar ner videosekvenser på hårddisken. Det fungerar mycket bra och Jupiter behövdes inte justeras det minsta lilla trots 4000 mm brännvidd och ROI på 480x320 pixlar. FireCapture sparar filmen direkt i WinJupos-kompatibelt format dessutom. Sen har jag även använt skärpeinställningsindikatorn vilket verkar i alla fall ge ett hum om hur man själv ska köra fokuseraren. Denna bild har jag tagit remote och suttit inomhus och styrt fokus och kamera. Teleskopet kan jag även styra men det behövs inte när guidern på påslagen, då sköter den sig själv. Bilden har ej passerat WinJupos men en ny variant kommer förmodligen när jag är klar med samtliga filmsnuttar vilket kan ta lite tid.

Klicka for att se stor version av bilden