Jupiter - Christoffer Svenske

Bilder från galleriet
Post Reply
stoffe
spamtest: JA

Jupiter - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter
Exponering: R/G/B x 60 s
Fotograf: Christoffer Svenske
Teleskop: Cave Astrola 8" f/8 1965
Kamera: ZWO ASI120MM
Kommentar: En variant av Jupiter tagen med mitt Cave Astrola från 1965. Jag vågar inte skärpa upp mer än så här. Har ännu inte tittat på de kvarvarande 74 st R/G/B filmerna från resten av samma kväll. Kamerans inställningar är 60 i gain och ca 40-50 fps ungefär samma inställningar i alla tre kanalerna. Nytt för i år är att jag använder guidefunktionen och låter teleskopet guida samtidigt som den filmar och sparar ner videosekvenser på hårddisken. Det fungerar mycket bra och Jupiter behövdes inte justeras det minsta lilla trots 4000 mm brännvidd och ROI på 480x320 pixlar. FireCapture sparar filmen direkt i WinJupos-kompatibelt format dessutom. Sen har jag även använt skärpeinställningsindikatorn vilket verkar i alla fall ge ett hum om hur man själv ska köra fokuseraren. Denna bild har jag tagit remote och suttit inomhus och styrt fokus och kamera. Teleskopet kan jag även styra men det behövs inte när guidern på påslagen, då sköter den sig själv. Bilden har ej passerat WinJupos men en ny variant kommer förmodligen när jag är klar med samtliga filmsnuttar vilket kan ta lite tid.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Torbjörn

Re: Jupiter - Christoffer Svenske

Post by Torbjörn »

En jättefin bild Christoffer ! :good:

Jag sitter och fotar nu.

/Torbjörn
stoffe

Post by stoffe »

Tack Torbjörn! Även jag sitter och fotar. Jag satt nyss utomhus men nu sitter jag och planetfotar inifrån värmen i huset. Blev lite väl stel om fingrarna, fick inte till den där finkänslan för fokus, det funkade inte bra med tumvantar att trycka på fokusknapparna. Annars kör jag allt från datorn ändå :good: Jag kan verkligen rekommendera guidefunktionen i FireCapture! Även AutoAlign med ROI är funktioner som är ett måste, speciellt ROI. Annars fyller jag hårddisken jättesnabbt och blir begränsad till max 35 fps. Jag behöver inte det stora synfältet heller. Fördelen med guidern är att Jupiter håller sig i synfältet utan att man behöver göra just någonting förutom att trycka på fokus in och ut och trycka på starta inspelning, sen byter den mellan R/G/B filter automatiskt och tar 60 sek med varje filter och sparar filmen i ett format som går att öppna direkt i WinJupos med tidstämpel och allt. FireCapture har stöd för de allra flesta kameror dessutom, kör man färgkamera så finns även SharpCap som är ett bra program som kan göra en debayer i realtid.
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Torbjörn

Post by Torbjörn »

Jasså sitter du inne i stugvärmen? Jag sitter ute med laptopen på ett litet bord. Jag filmar med IC Capture och debayrar med Firecapture efter avslutat pass och sedan stackar jag med Avistack 2. Fokuserar gör jag manuellt på C8:an. Har funderat på elektrisk fokuserare ibland men tycker manuellt fungerar rätt bra. Justerar Jupiter gör jag manuellt när det behövs, med handkontrollen. Jag kör färgkamera så jag behöver inte skifta några filter för RGB. Brukar köra 60 fps när ljuset räcker till, annars kör jag 14 fps när jag filmar Jupiter med f/37, detta på grund av konstiga linjer i bilden när jag kör 30 fps. Undviker helst det.

/Torbjörn :)
stoffe

Post by stoffe »

Jajamensan, jag stackar bilderna direkt när de kommer in :good:

Elektrisk fokuserare med stegmotor är jätteskönt, just att man får möjlighet att styra allt från datorn uppskattar jag mest. Min orginalhandkontroll till min montering har jag inte använt på 2 år nu, men jag har en annan handkontroll som jag använder istället. En trådlös Playstation 3 handkontroll 8) Jag får ingen precision alls när mina fingrar blir kalla, jag klarar inte av att fokusera. Det blir för darrigt med totalt misslyckade som följd. Tycker till och med det är svårt att köra datormusen. Jag är imponerad av dina bilder Torbjörn de håller mycket hög klass!

Finns det någon nyare betaversion av AviStack än den 5 år gamla versionen som ligger på deras sajt? Jag funderar på att testa och jämföra lite med Autostakkert2 som jag gått över till helt från att köra Registax 6. Anledningen till det förutom att Autostakkert2 stackar bättre är att man kan återanvända alignpoints från föregående filmsnutt. T ex så funkar det i regel att göra så på en R/G/B serie som har 60 sek i varje färg. Det blir annars det trippla jobbet i Registax 6 om jag inte missat någon metod där?

Nu kör jag R/G/B serier gånger 4 och fokuserar om mellan var fjärde serie med 60 sek paus mellan varje film. Skönt att allt sköter sig själv, hoppas det blir bra bara. Nackdelen är att det blir så fruktansvärt mycket data att kopiera över till bildbehandlingsdatorn, det blir väldigt många småfilmer att stacka ihop :good: 8)
magnahrl

Post by magnahrl »

Christoffer!

Vacker bild på Jupiter, fina detaljer. Cave Astrola -65 i händerna på en duktig astrofotograf det är grejer det :good:

/Magnus
stoffe

Post by stoffe »

Tack så mycket Magnus och Torbjörn för fina kommentarer!

Mitt fotoäventyr under samma kväll fortsätter i denna bild.
http://www.astronet.se/view_image.php?id=3666&gallery=5

Return to “Bilder”