M42 Orionnebulosan - Johan Kärnfelt

Bilder från galleriet
Post Reply
Timaoes
spamtest: JA

M42 Orionnebulosan - Johan Kärnfelt

Post by Timaoes »

Ny bild i galleriet
Objekt: M42 Orionnebulosan
Exponering: 1,5 timme
Fotograf: Johan Kärnfelt
Teleskop: GSO 16"
Kamera: Naked eye 7mm
Kommentar: Ända sedan före jul har jag planerat för en detaljstudie av Orionnebulosan, men vädret har som bekant inte samarbetat. Första riktigt fina kvällen inföll härom kvällen. Dessvärre var månen under uppseglande, så gränsmagnituden föll hastigt från 5.5 när jag började 20:30 till 5.0 när jag packade ihop vid 22-tiden. Väl medveten om att månen var på väg blev detta något av ett hastjobb (nåja, hastigare än vad jag hade tänkt mig iallafall). Obsen gjordes med 16" och 138x. Jag prövade också med både UHC- och OII-filter, men hade inte tid att fullfölja.

Alla som har försökt vet att M42 är svår att skissa: Dels är den stor och dels innehåller det ett överflöd av detaljer, många av dem ytterst ljussvaga. För att få lagom upplösning skissade jag över en hel A4. Innan jag gick ut förberedde jag skissen genom att kalkera det ljusaste fältstjärnorna från CdC (detta för att ha en rimlig chans att få till proportionerna rätt.

För att de svagaste partierna på skissen ska synas måste man måhända släcka ljuset. Det hjälper nog till om man är mörkeranpassad också :-).

Med så mycket tid vid okularet la jag märket till många detaljer som jag inte sett tidigare. En av dessa var den smala bryggan (Pons Schröteri) som sträcker sig över det mörka gapet (Sinus Magnus) till höger om Trapesstjärnorna. En annan var den ytterst svaga nebulosa (Regio Subnebulosa) som sträcker sig uppåt, ovanför det tre stjärnorna i 'monstrets' näbb(Rostrum). Att nebulosan liknas vid ett monster går tillbaka på John Herschel som beskrev M42 och hittade på de flesta namnen 1826. En tredje var en smal, lång nebulosa (Nebula oblongata) som löper parallellt med den undre snabeln (Proboscis minor).

Jag noterade också att det ljusa centralområdet, eller monstrets huvud (Frons) uppvisade ett sammelsurium av detaljer. Hade jag hunnit så hade det varit läge att göra en specialstudie under högre förstoring.

Skönt var det hur som helst att äntligen komma ut i mörkret igen. Hoppas att vädret tar sig lite framöver.

Är någon intresserad av att läsa mer om hur Orion-monstret fått sina kroppsdelar, så rekommenderas Joseph Ashbrooks suveräna "The astronomical scrapbook", kap 73 (tack Gustav för tipset). Herschels egen beskrivning finns här (s. 495f):

http://books.google.se/books?id=lIQhAQA ... &q&f=false

/Johan

Image
Klicka for att se stor version av bilden
mikaelanderlund

Re: M42 Orionnebulosan - Johan Kärnfelt

Post by mikaelanderlund »

Hej Johan!

Fascinerande skiss! Du har fått fram alla nebulosans spännande detaljer. Jag gillar också skissens enkelhet, inte mycket elektronisk bildbearbetning och det gillar jag. Fantastiskt så många detaljer man kan få fram och fånga när man jobbar visuellt. Av någon anledning skärps ens sinne till det yttersta när man sitter där ensam vid okularet. En härlig känsla tycker jag. Tack för att du visar skissen! Har själv också några skisser på gång (objekt i Perseusarmen) som jag ska försöka få klara under våren.
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
hansg

Post by hansg »

Ett ord säger allt:
Suveränt!!
h-g
wilt

Post by wilt »

Ja, verkligen suveränt!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
ThomasK

Post by ThomasK »

Riktigt fint tecknat och kul med en bild av ett annat slag än vad som vanligtvis förekommer på Astronet.
Thomas Karlsson
Timaoes

Post by Timaoes »

Tackar för alla glada tillrop. Får se om det ges möjlighet till ett nytt försök innan Orion försvinner bakom vårt hustak. Jag har normalt en halv magnitud bättre himmel en bra kväll här, och det borde göra en hel del för speciellt de svagare delarna. Men just nu ser det ut som att gråvädret förblir.

Och Mikael, ska bli kul att se vad du kan uträtta framöver i projekt Perseusarmen. Spännande, minst sagt.

/Johan
timokarhula

Post by timokarhula »

Johan, kul att se en detaljerad teckning av Orionnebulosan nuförtiden! Den påminner om de klassiska teckningarna av Herschel mm. Varje gång man obsar M42 tycker man sig notera nya detaljer. Du kommer säkert att kunna fylla på med ännu fler detaljer framöver. Det nästan fyrkantiga ljusaste nebulosaområdet ("Regio Huygeniana") är fylld av mörka-ljusa schatteringar som påminner om ett schackmönster i högre förstoring. Med nebulosafilter ser man ganska enkelt att "vingarna" bildar en komplett båge i S-SW, med ett mörkt innandöme, mot NGC1980. Även den tårformade M43 innehåller förvånansvärt mycket detaljer med hack och mörka rännor. Prova om du kan se Theta Orionis E- och F-komponenterna när seeingen tillåter det. "The Running Man" nebulosan NGC1973-5-7 norrut är också mycket iögonfallande.

/Timo K
Timaoes

Post by Timaoes »

Timo! Jo, jag planerar som sagt att fortsätta en annan kväll. Schackrutorna du nämner stämmer bra med mitt intryck häromkvällen. Vid använd förstoring (138x) var de dock inte tillräckligt stabila för att lägga fast. Och den kompletta bågen har jag sett en vinter för några år sedan. Förhållandena var då så bra de blir här (ZLM 6.1) och de framträdde tämligen distinkt i låg förstoring. M43 ska jag kolla igen. Jag anade just en mörk ränna, men den flöt snabbt ihop med omgivningen och sågs inte mer.

Sen när jag nu tittar på bilden igen inser jag att jag måste lära mig göra bättre bildbehandling. Centralpartiet ska till exempel vara betydligt ljusare. Min skanner skapar också en del svaga 'nebulosor' som inte hör till. Någon sorts darks kanske. Eller en bättre skanner.

/Johan
mikaelanderlund

Post by mikaelanderlund »

Här är en kul artikel om hur skisser togs fram under 1800-talet.Tiden före kamerans intåg.

https://www.academia.edu/323035/The_Lan ... of_Nebulae
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”