Objekt: Venus fotograferad under horisonten
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: WO 110 FLT f/6,5
Kamera: DMK-41AF02
Kommentar: Här är ytterligare en lite udda planetbild från den 25 nov.
Jag hade bestämt mig för att göra en fotografisk planetmaraton eftersom det var första gången som jag skulle kunna få med samtliga planeter över en natt.
Solen gick ner lite efter kl. 15:04 och kort därefter var allting riggat för att fånga Venus i skymningsljuset. Det låg ett stort mörkt moln och skymde nästan hela himmeln men den starka vinden gjorde att det rörde sig fort mot sydväst... i Venus riktning.
Jag trodde jag skulle ha en chans eftersom Venus flacka bana gjorde att det skulle ta över 2 timmar innan hon försvann under horisonten. Och 2 timmarna gick, hela himmeln var klar förutom just vid horisonten där Venus befann sig, där skymde fortfarande molnet.
Och plötsligt såg jag en fladdrande ljusprick genom en liten öppning i molnen så jag satte igång att ta några sekvenser tills pricken slocknade bakom hustaken i fjärran.
Det som gör det hela lite udda är att Venus befann sig under horisonten från kl. 17:12:21 och det är atmosfärens brytningen som gör att den fortfarande var synlig i ca. 8 minuter.
Den vänstra bilden är tagen i tidsintervallet då Venus passerar under horisonten.
Bilden är inte skalenlig för på den högra bilden ska Venus vara betydligt längre ner.
Bilden i ramen visar Venus fas vid tillfället och är hämtat från StarryNightPro+.
Norr är upp och alla tider är angivna i lokal tid.
/*Peter R

Klicka for att se stor version av bilden