Venus fotograferad under horisonten - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R

Venus fotograferad under horisonten - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Venus fotograferad under horisonten
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: WO 110 FLT f/6,5
Kamera: DMK-41AF02
Kommentar: Här är ytterligare en lite udda planetbild från den 25 nov.
Jag hade bestämt mig för att göra en fotografisk planetmaraton eftersom det var första gången som jag skulle kunna få med samtliga planeter över en natt.
Solen gick ner lite efter kl. 15:04 och kort därefter var allting riggat för att fånga Venus i skymningsljuset. Det låg ett stort mörkt moln och skymde nästan hela himmeln men den starka vinden gjorde att det rörde sig fort mot sydväst... i Venus riktning.
Jag trodde jag skulle ha en chans eftersom Venus flacka bana gjorde att det skulle ta över 2 timmar innan hon försvann under horisonten. Och 2 timmarna gick, hela himmeln var klar förutom just vid horisonten där Venus befann sig, där skymde fortfarande molnet.
Och plötsligt såg jag en fladdrande ljusprick genom en liten öppning i molnen så jag satte igång att ta några sekvenser tills pricken slocknade bakom hustaken i fjärran.

Det som gör det hela lite udda är att Venus befann sig under horisonten från kl. 17:12:21 och det är atmosfärens brytningen som gör att den fortfarande var synlig i ca. 8 minuter.
Den vänstra bilden är tagen i tidsintervallet då Venus passerar under horisonten.
Bilden är inte skalenlig för på den högra bilden ska Venus vara betydligt längre ner.
Bilden i ramen visar Venus fas vid tillfället och är hämtat från StarryNightPro+.

Norr är upp och alla tider är angivna i lokal tid.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
hansg
spamtest: JA

Re: Venus fotograferad under horisonten - Peter Rosén

Post by hansg »

Bra gjort Peter!!
h-g
AstroFriend
spamtest: JA

Post by AstroFriend »

Hej Peter!
Vilken fantastisk grej, att fota en planet under horisonten. Trodde först att det var någon astrofotograf som fått för mycket julglögg när jag såg rubriken:-)

Grattis till bilden!

ps.
Hur gick det med de andra planeterna?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter R

Post by Peter R »

Hej Peter!
Vilken fantastisk grej, att fota en planet under horisonten. Trodde först att det var någon astrofotograf som fått för mycket julglögg när jag såg rubriken:-)

Grattis till bilden!

ps.
Hur gick det med de andra planeterna?
Tack, ja man kan lätt tro att glöggen är inblandad på ett hörn.
Jag hade på kameran på teleskopet och ekvatorialföljet igång, inriktat ungefär där Venus borde befinna sig. Så jag följde planeten i mitt astroprogram på dataskärmen under de 2 timmarna.
Och precis när jag får syn på Venus i sökaren så ser jag också att altituden anges till 0° och sjunker vidare till negativa värden. Det var ju naturligtvis så att mitt astroprogram inte kompenserade för atmosfärens refraktion vilket tillät mig att fortsätta fotografera ytterligare några minuter.
Men när jag såg hur Venus fladdrade trodde jag aldrig att det skulle gå att stacka och ännu mindre få fram en bild som visade en korrekt fas. Jag bifogar en typisk single frame här nedan.
Så jag misstänkte starkt att min planetmaraton hade spruckit på första planeten.
Men jag fortsatte ändå med Neptunus och sedan Uranus och la ner några timmar på båda. Jag har inte hunnit kolla igenom ännu vad det blev. De är båda små och ligger lågt på himmeln men jag tror att det gick bra.
Jupiter var inga problem men när det blev dags för Mars så upptäckte jag att den var bara 5,5 bågsekunder stor och då la jag av. Det är inte värt mödan att lägga ner en massa tid på Mars som knappast kan visa upp några detaljer och tyckte då inte heller att det var värt att vänta på Merkurius och Saturnus i gryningen. I stället koncentrerade jag mig på komet Lovejoy och några andra projekt.
Det finns fortfarande en lite teoretisk möjlighet att genomföra en planetmaraton i januari-februari då Mars har vuxit till 10".

/*Peter R
Typisk singel frame av Venus
Typisk singel frame av Venus
Venus single frame.jpg (47.04 KiB) Viewed 2687 times

Return to “Bilder”