Objekt: Ros i Ha
Exponering: 7x600s
Fotograf: Daniel L
Teleskop: Quattro 8-CF + ASA-2Korrr
Kamera: Atik 383L+
Kommentar: Blev nog lite överarbetat igen...

Klicka for att se stor version av bilden
Samma med min Baader RCC, jag håller fortfarande på och skruvar, tuben blev lite deformerad när jag borrade upp hålen för Moonlite fokuseraren så det gick inte att få ett bra utgångsläge, fokuseraren sitter påtagligt snett, tur att det finns justerskruvar på den.ASA-2korrr är mycket känslig och måste ha rätt vinkel mot bildplanet för att göra sitt jobb
Du får ju ett väldigt lågt f-tal, f/2,9, jag antar att det är det som gör att man måste vara så noga men då får du också en riktig ljushink.hade det här varit mitt första teleskop hade jag nog sysslat med något annat nu
Jag vill inte säga något definitivt än så länge men det ser inte bra ut. Med den lilla sensorn jag har borde det inte vara några problem, men efter ganska mycket kollimerande och skruvande i kylan så blir ändå den ena eller den andra kanten i bilden kass. I helgen ska jag ta och kollimera exakt under dagtid då det inte är så kallt, om det ändå inte blir bra så är det risk för det runda arkivet. Att försöka använda den här tillsammans med en APC sensor lär nog vara hopplöst, om det inte handlar om kvalitetsproblem och jag har fått ett kasst exemplar. Baader MPCC som jag har använt fungerade utmärkt till APC men då finns ingen plats för tillbehör.Har läst om många som aldrig fått RCC:n att funka
Jo det är ju nödvändigt med tillbehören om man har sv/v CCD, alternativet är ASA korrektor men då ändras brännvidden och det vill jag inte, dessutom är den betydligt dyrare.Har för mig att den har lång backfokus för att kunna användas med både OAG och filterhjul
Det känns inte som att det beror på att fokuseraren hänger ned, då borde jag ha sett att tubvinkeln påverkat fenomenet men det verkar vara konstant. Jag har heller aldrig haft problem med Moonlite, jag har kört med Atik 11002 och filterhjul på den utan den typen av problem. Dessutom så blir stjärnorna krokiga och deformerade i bildkanten på ett nästan slumpmässigt sätt som jag inte gillar, vilket jag tolkar som att det är ett optiskt problem. Det är 2" versionen jag har http://www.focuser.com/cgi-bin/dman.cgi ... product=CR jag har beställt flera sådan adirekt från Moonlite, mycket billigare och märkligt nog också snabbare än att köpa lokalt.Hur upplever du stabiliteten i Moonliten?
Det här låter mycket likt problemen jag har. Kan emellanåt få till det nästan hundra men lite senare så ser det konstigt ut igen.Starsoft wrote: efter ganska mycket kollimerande och skruvande i kylan så blir ändå den ena eller den andra kanten i bilden kass.
Har efter ytterligare mätningar och kollimeringar konstaterat att det verkar vara RCCn som inte håller måttet, förmodligen ett kvalitetsproblem, ställer jag skärpan i högerkanten så verkar det gå att använda den så den får sitta kvar men det gäller tydligen att se upp med dessa, med en större sensor hade det aldrig gått.Har läst om många som aldrig fått RCC:n att funka, med de som lyckas lovordar den ordentligt.