Ros i Ha - Daniel L

Bilder från galleriet
Post Reply
Init4theimaging
spamtest: JA

Ros i Ha - Daniel L

Post by Init4theimaging »

Ny bild i galleriet
Objekt: Ros i Ha
Exponering: 7x600s
Fotograf: Daniel L
Teleskop: Quattro 8-CF + ASA-2Korrr
Kamera: Atik 383L+
Kommentar: Blev nog lite överarbetat igen...

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Starsoft

Re: Ros i Ha - Daniel L

Post by Starsoft »

Hej

Jag tycker bilden är klockren, så mycket Ha på bara en dryg timme :good:

Har du någon kommentar kring dina erfarenheter av tuben och korrektorn?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Init4theimaging

Hej Anders.

Ja den här kommbon har absolut stor potential.
Sammtidigt ska det sägas att den inte är så lämpad för nybörjare och den som inte vill hålla på att pilla en massa.
...den kräver sin man!
Gör sig nog bäst som permanent monterad, där man kan justera in allt en gång för alla ute i kylan.

Problemen jag hade i början med att kollimeringen gick åt skogen under transport har lösts genom att hänga upp teleskopet i lastgallret i taket på bilen med bagage stroppar. Tyvärr ändrar sig kollimeringen lite ändå. Om det är temperatur förändringen eller att man sätter uppteleskopet på monteringen (kollimerar vanligen hemma med tuben liggandes) vet jag inte, men sen jag började med upphängning under transporten räcker det med småjusteringar när jag kommit fram (och tuben fått kylas ner).

Fokuseraren pallar inte riktigt med 383:an och filterhjul, och lämpar sig nog bättre för en liten dslr...
Har ett trick till att prova här, funkar inte det blir det byte till en Moonlight!

ASA-2korrr är mycket känslig och måste ha rätt vinkel mot bildplanet för att göra sitt jobb, något som kräver lite extra av fokuseraren och kollimeringen. En riktig premium-tub hade nog varit ett bättre val, men så är det väl allt som oftast ;)

Tuben ger mycket för pengarna, men hade det här varit mitt första teleskop hade jag nog sysslat med något annat nu...

Mvh,
Daniel
Frazze

Post by Frazze »

Riktigt bra bild tycker jag.

Mvh
Daniel
Starsoft

Post by Starsoft »

Hej
ASA-2korrr är mycket känslig och måste ha rätt vinkel mot bildplanet för att göra sitt jobb
Samma med min Baader RCC, jag håller fortfarande på och skruvar, tuben blev lite deformerad när jag borrade upp hålen för Moonlite fokuseraren så det gick inte att få ett bra utgångsläge, fokuseraren sitter påtagligt snett, tur att det finns justerskruvar på den.
hade det här varit mitt första teleskop hade jag nog sysslat med något annat nu
Du får ju ett väldigt lågt f-tal, f/2,9, jag antar att det är det som gör att man måste vara så noga men då får du också en riktig ljushink.

Anders
Init4theimaging

Har läst om många som aldrig fått RCC:n att funka, med de som lyckas lovordar den ordentligt.
Har för mig att den har lång backfokus för att kunna användas med både OAG och filterhjul och det är säkert där problemet ligger för de som inte lyckas.
Det blir ju större belastning på fokuseraren då..

Hur upplever du stabiliteten i Moonliten?
Har läst många beskriva den som "Rock solid", men de flesta som recenserat har varit obs-inriktade och inte speciellt foto intresserade.
Vilken version har du?
Vill undvika den extra vikten hos deras 8-kullagrade monster om det inte är absolut nödvändigt ha just denna...

Mvh,
Daniel
Starsoft

Post by Starsoft »

Hej
Har läst om många som aldrig fått RCC:n att funka
Jag vill inte säga något definitivt än så länge men det ser inte bra ut. Med den lilla sensorn jag har borde det inte vara några problem, men efter ganska mycket kollimerande och skruvande i kylan så blir ändå den ena eller den andra kanten i bilden kass. I helgen ska jag ta och kollimera exakt under dagtid då det inte är så kallt, om det ändå inte blir bra så är det risk för det runda arkivet. Att försöka använda den här tillsammans med en APC sensor lär nog vara hopplöst, om det inte handlar om kvalitetsproblem och jag har fått ett kasst exemplar. Baader MPCC som jag har använt fungerade utmärkt till APC men då finns ingen plats för tillbehör.
Har för mig att den har lång backfokus för att kunna användas med både OAG och filterhjul
Jo det är ju nödvändigt med tillbehören om man har sv/v CCD, alternativet är ASA korrektor men då ändras brännvidden och det vill jag inte, dessutom är den betydligt dyrare.
Hur upplever du stabiliteten i Moonliten?
Det känns inte som att det beror på att fokuseraren hänger ned, då borde jag ha sett att tubvinkeln påverkat fenomenet men det verkar vara konstant. Jag har heller aldrig haft problem med Moonlite, jag har kört med Atik 11002 och filterhjul på den utan den typen av problem. Dessutom så blir stjärnorna krokiga och deformerade i bildkanten på ett nästan slumpmässigt sätt som jag inte gillar, vilket jag tolkar som att det är ett optiskt problem. Det är 2" versionen jag har http://www.focuser.com/cgi-bin/dman.cgi ... product=CR jag har beställt flera sådan adirekt från Moonlite, mycket billigare och märkligt nog också snabbare än att köpa lokalt.

Anders
Init4theimaging

Hej.
Starsoft wrote: efter ganska mycket kollimerande och skruvande i kylan så blir ändå den ena eller den andra kanten i bilden kass.
Det här låter mycket likt problemen jag har. Kan emellanåt få till det nästan hundra men lite senare så ser det konstigt ut igen.
Tror inte att det är ett enda problem här utan en hel kedja... Flex (allting flexar ju, bara frågan om det är tillräckligt för att sysnas i bilderna eller inte), fokuseraren är för klen och skall bytas, avståndet mellan korren och sensorn (ska jobba mer på detta när jag tror den mekaniska biten är OK), systemet med tumskruvar och klämring är inte pålitligt och ska ändras... och ivärsta fall är sensorn i kameran tiltad tillräckligt för att ge problem, något som tyvärr är ganska vanligt...
Ska börja eliminera problemen systematiskt.
Nr 1 blir att byta fokuserare.

Ny version av Rosettenebulosan kommer snart. Har fått ett par kvällar till på den nu när månen gett lite fina kvällar och ska bara få tid att gå igenom och bearbeta materialet :geek:
Starsoft

Post by Starsoft »

Hej
Har läst om många som aldrig fått RCC:n att funka, med de som lyckas lovordar den ordentligt.
Har efter ytterligare mätningar och kollimeringar konstaterat att det verkar vara RCCn som inte håller måttet, förmodligen ett kvalitetsproblem, ställer jag skärpan i högerkanten så verkar det gå att använda den så den får sitta kvar men det gäller tydligen att se upp med dessa, med en större sensor hade det aldrig gått.

Anders

Return to “Bilder”