Abell 2218 - Lars Zetterlund

Bilder från galleriet
Post Reply
Lazze

Abell 2218 - Lars Zetterlund

Post by Lazze »

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Ny bild i galleriet
Objekt: Abell 2218
Exponering: Totalt 8h
Fotograf: Lars Zetterlund
Teleskop: C14 med 0,63 FR/FF
Kamera: Canon 450 moddad
Kommentar: Det här objektet fick jag tips om i fjol av Peter R i tråden för Hannys lilla gröna. Först la jag det åt sidan,
men sen tänkte jag om och gjorde ett försök i alla fall.
Bilden är tagen för ett år sen med min Canon 450. Jag hade hoppats kunna bygga på den i år med off-axis guider
och en kyld astrokamera, men jobb, väder och en väldig massa kamerastrul har kommit i vägen.

Så jag tog fram bilden från i fjol och drog på ordentligt i skärpreglaget i PS, förhoppningsvis utan att förstöra bilden och med lite god vilja kan man se några av reflektionsbågarna från bakomliggande galaxer.

Abell 2218 ligger drygt 2 miljarder ljusår bort och innehåller runt 10 000 galaxer.
Den stora massan fungerar som gravitaionslins för galaxer som ligger bakom galaxklustret.

Här är en beskuren bild där jag lagt i rödförskjutningsvärden som jag hämtat från den här länken (data längst ner på sidan):
http://www.capella-observatory.com/Imag ... ll2218.htm

Image

Jag gjorde också en inverterad bild som jag tror visar lite mer:

Image

De beskurna bilderna är ungefär 8' i höjdled. Av någon anledning blev de ytterligare beskurna i bredd när jag la upp dom.

Om jag fått till matten rätt så motsvarar Z = 0,473 en rödförskjutning på ca 4,8 miljarder ljusår och
Z = 1,034 ca 7,7 miljarder ljusår

Den större galaxen i förgrunden är PGC58686 330 Mly bort och hör inte till klustret.

/Lasse
Bengt

Re: Abell 2218 - Lars Zetterlund

Post by Bengt »

Kul fler kör lite utanför motorvägen.Abels katalog har många roliga objekt .Denna var riktigt intressant Fin redogörelse du gjort vad vi ser.

Bengt
Lazze

Post by Lazze »

Tack Bengt. Det här var väl snarast motsatsen till fotogeniskt, men ibland vill man bara prova något riktigt intressant objekt och se hur djupt man kan nå från en sommarstugealtan i Värmland :geek:

/Lasse
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

Fin galaxhop du har fångat. Kul med lite anoorlunda hopar med. Hur långt ner i magnitud kom du?
ThomasK

Post by ThomasK »

Sååå häftigt med djuprymdsbilder där man ser fler galaxer än stjärnor. Jag tippar att gränsmagnituden är neråt 22 i den här bilden. En sak man undrar när man ser ut från vår galax är om alla lokala vintergatsstjärnor i den här riktningen syns på bilden eller om det finns gott om ännu svagare röda dvärgar som hade trätt fram vid en än djupare bild?
Thomas Karlsson
Timo

Post by Timo »

Hur som helst bör många av stjärnorna vi ser ligga långt ute i kanten av Vintergatan. Undras hur de ser vår galax från den platsen. Hela bör väl synas inom 180 grader eller mindre beroende på hur långt ut stjärnan och en eventuell planet ligger.
Fantasieggande !
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Peter R

Post by Peter R »

Ännu ett riktigt spännande projekt "Lasses Deep Field" dessutom otroligt att du når så långt med en vanlig Canon.
Jag kan inte visuellt se den gravitationnella linseffekten men den kommer du säkert att få fram.
Med en kyld astrokamera kanske du tom kan köra utan fokalreducerare.
Av någon anledning blev de ytterligare beskurna i bredd när jag la upp dom.
Ja bilderna verkar kapade när man bifogar dem inuti ett inlägg av någon anledning men hela bilden finns där och går att ladda ner.

På sidan du länkar till Cappella-Observatory finns det ytterligare en länk till den här Hubble-bilden http://www.caha.es/sanchez/abell2218/BRI_big.jpg som visar linseffekten i all sin glans.
Ser fram emot fortsättningen i höst.

/*Peter R
Lazze

Post by Lazze »

Hej och tack för kommentarerna.

Jag vet faktiskt inte hur långt ner i magnitud jag kom på den här bilden. I TheSky6 som jag använder finns GSC-katalogen som bara visar några stjärnor ner till mag 16 i närheten av klustret. Själv är inte nog duktig på magnitudskattningar, speciellt inte med så mycket extrapolation, men där har ju Thomas mycket erfarenhet.
UCAC3 är ju mycket mer komplett än GSC, men vad jag förstått går den inte djupare än mag 16 heller?

Abell 2218 ligger ju inte direkt i Vintergatans plan, så avståndet till stjärnorna längst bort borde inte vara så långt (relativt sett) men magkänslan säger att det borde finnas en hel del små svaga stjärnor som inte finns med ens med den här exponeringstiden.

Och Peter, någon linseffekt ser inte jag heller och det är möjligt att jag övertolkar en del i upptäckarivern, men det var i alla fall kul att prova på att fota ett galaxkluster som ligger så långt bort att ljuset från den synbart hunnit rödförskjutas (Z = 0,17 för Abell 2218 enligt Wikin).

Förhoppningsvis har jag lite bättre grejor till nästa säsong så jag kan göra ett bättre försök. När de här bilderna togs hade jag så mycket flex i utrustningen att detaljerna blev väldigt utsmetade, men för att komma i närheten av Capella-observatoriets bilder behöver man både bättre utrustning och en riktigt bra seeing under många timmar.

/Lasse
Lars L

Post by Lars L »

Kul Lazze! Vad hade du för stativ?
Lazze

Post by Lazze »

Det var den kära gamla CGE:n som fick tjänstgöra igen och guidning genom en liten refraktor. Blir nog ett återbesök på det här objektet någon gång i framtidne med bättre montering och OAG.

/Lasse

Return to “Bilder”