Klicka for att se stor version av bilden
Ny bild i galleriet
Objekt: Abell 2218
Exponering: Totalt 8h
Fotograf: Lars Zetterlund
Teleskop: C14 med 0,63 FR/FF
Kamera: Canon 450 moddad
Kommentar: Det här objektet fick jag tips om i fjol av Peter R i tråden för Hannys lilla gröna. Först la jag det åt sidan,
men sen tänkte jag om och gjorde ett försök i alla fall.
Bilden är tagen för ett år sen med min Canon 450. Jag hade hoppats kunna bygga på den i år med off-axis guider
och en kyld astrokamera, men jobb, väder och en väldig massa kamerastrul har kommit i vägen.
Så jag tog fram bilden från i fjol och drog på ordentligt i skärpreglaget i PS, förhoppningsvis utan att förstöra bilden och med lite god vilja kan man se några av reflektionsbågarna från bakomliggande galaxer.
Abell 2218 ligger drygt 2 miljarder ljusår bort och innehåller runt 10 000 galaxer.
Den stora massan fungerar som gravitaionslins för galaxer som ligger bakom galaxklustret.
Här är en beskuren bild där jag lagt i rödförskjutningsvärden som jag hämtat från den här länken (data längst ner på sidan):
http://www.capella-observatory.com/Imag ... ll2218.htm

Jag gjorde också en inverterad bild som jag tror visar lite mer:

De beskurna bilderna är ungefär 8' i höjdled. Av någon anledning blev de ytterligare beskurna i bredd när jag la upp dom.
Om jag fått till matten rätt så motsvarar Z = 0,473 en rödförskjutning på ca 4,8 miljarder ljusår och
Z = 1,034 ca 7,7 miljarder ljusår
Den större galaxen i förgrunden är PGC58686 330 Mly bort och hör inte till klustret.
/Lasse