Clavius - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R

Clavius - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Clavius
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Kommentar: Clavius igår kväll fotograferad med rödfilter och en Televue Powermate 2,5x vilket ger lite drygt 3.000 mm.
Det känns som om jag äntligen börjar få spegeln i rätt läge, i alla fall för det här lilla chipet.
Däremot hade min HeQ5 montering det jobbigt i kylan (-15°) och med lite för mycket vikt.
Det enda som inte var täckt av frost och is när jag var klar var faktiskt speglarna! Stor fördel med Newtontuber även utan värmeband.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Lazze

Re: Clavius - Peter Rosén

Post by Lazze »

Jättefin bild Peter. Jag är också väldigt nyfiken på dina erfarenheter av CT-tuben.

Jag gick som katten runt het gröt och tittade på en Orion CT 12" tub som var prissänkt ca 4000 kr på Astrofest och där de dessutom erbjöd sig att gratis styva upp fokuseraren med en aluminiumring på insidan, men jag kände mig tveksam på om det verkligen räcker.

Har du provat att fota något med den tuben med något tyngre i fokuseraren?
Jag har använt en 8" Orion aluminiumtub ett par år, men fokuseraren och tuben känns väldigt klena. Fokuseraren har jag problem med ibland även med bara en 500 g DSLR i röret.

Speglarna från Orion håller mycket bra klass, men resten gör mig lite tveksam.

/Lasse
Morgan
spamtest: JA

Post by Morgan »

Otroligt läcker bild Peter
Man vår verkligen en känsla av av att sitta i Apollokapseln innan landning. :)

//Morgan
// Morgan
Peter R

Post by Peter R »

Tackar.
Jag hade börjat skriva ett inlägg men det försvann då jag var tvungen att logga in på nytt. Suck!
Kortfattat så kan jag visa hur teleskopet klarar min Eos 5D MkII på nästan 1kg i primärfokus. Fokuseraren pekar rakt ut så det bör vara maximalt ogynnsamt läge men verkar ändå fungera bra. Svårt att säga något om koman i hörnet eftersom jag kör utan Coma Corrector. Dessutom vet jag inte om spegeln är optimalt kollimerad, bara att det är det bästa jag har lyckats få till hittills.
Bilderna visar centrum och nedre vänsterhörn i skala 100%. 18 bilder stackade men i övrigt helt obearbetade

/*Peter
M42_centr-1.jpg
M42_centr-1.jpg (177.85 KiB) Viewed 4155 times
M42_Corner.jpg
M42_Corner.jpg (157.11 KiB) Viewed 4155 times
Timo

Post by Timo »

Peter,
det vore intressant att se alla 4 hörnen.
Då kan man kanske se om vikten påverkar fokuseringen p.g.a. sin tyngd eller allt bara är ett coma fel.
Har inte följt med i diskussionen tidigare så jag undrar om du har en coma corrector men bara inte använt den ?
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Peter R

Post by Peter R »

Hej Timo, jag får visa alla 4 hörnen med någon annan bild framöver eftersom det knappast syns några stjärnor alls i de övriga tre hörnen på dessa bilder.
Förhållandena var ganska dåliga även för att vara Stockholm och jag tog dessa bilder mest för att få en indikation på hur stort skärpefält jag kan förvänta mig med detta teleskop och det var mer tänkt som en kommentar till Lasse angående om fokuseraren klarar en stor tyngd.
Men i övrigt så har jag ingen coma corrector. Så länge jag kör på mina små chips och kollimeringen sitter så kommer jag inte att behöva någon.

/*Peter R
Lazze

Post by Lazze »

Tack för att du tog dig tid Peter.

Det är som sagt svårt att säga om det är vanlig koma eller tilt på ett hörn, så får du någon bild med stjärnor i flera hörn så är jag väldigt intresserad. 1 kg kamera hängande horisontellt är ju ett bra test.
Min nya kamera med filterhjul och OAG uppskattar jag till närmare 2 kg, men jag kan ju justera så den inte hänger direkt rakt ut åt sidan.

/Lasse
Peter R

Post by Peter R »

Det är som sagt svårt att säga om det är vanlig koma eller tilt på ett hörn, så får du någon bild med stjärnor i flera hörn så är jag väldigt intresserad. 1 kg kamera hängande horisontellt är ju ett bra test.
Min nya kamera med filterhjul och OAG uppskattar jag till närmare 2 kg, men jag kan ju justera så den inte hänger direkt rakt ut åt sidan.
Vad är en OAG för något?

Jag kan naturligtvis också rotera teleskopet så att kameran hamnar ovanpå tuben men det här var bara en test i förbifarten så jag ville inte rucka för mycket på mina inställningar.
2 kg är inte att leka med och frågan är kanske om det ändå inte är att föredra att kameran pekar ut åt sidan så att den inte skiftar fokus på grund av vikten.
Jag köpte teleskopet begagnat från England men spegelcellen hade skadats under transporten och transportfirman vägrade ersätta det på försäkringen. Jag beställde en ny spegelcell och håller på att försöka trimma in den. Allting är lättviktigt från kolfibertuben via den tunna spegeln till godset i fokuseraren. Den tunna spegeln gör den extra känslig för spänningar så den har varit svår att trimma in men jag märker att resultaten blir allt bättre så jag antar att jag börjar hitta rätt. Det är stor skillnad från min 12" SW Dobson som kollimeras på några minuter med lasern. Men det är just den låga vikten och den höga optiska kvalitén som fick mig att välja en CT-10 för det är på gränsen för vad mitt HEQ5-Pro stativ klarar av.

Tillverkaren verkar 100% inriktad på försäljning och jag liksom förra ägaren av teleskopet tycker att servicenivån är väldigt låg och helt inriktad på att de ska ha ryggen fri i alla lägen.
Om jag köpte nytt skulle jag därför gå via en återförsäljare och slippa allt onödigt tjafs.

/*Peter R
Lazze

Post by Lazze »

OAG = Off-axis guider. I princip en spegel som monteras framför men utanför strålgången som når kamerasensorn. Den länkar av ljuset 90 grader åt sidan mot en guider.

Den stora fördelen är att man kommer runt flex som en guidetub ger. Nackdelen är att man fångar ljuset där det börjar bli mycket koma och fältkurvatur plus att synfältet blir väldigt litet för guidekameran.
Jag har provat det förr inifrån stan, men där var det nästan hopplöst att hitta guidestjärnor. Jag hoppas det blir lättare vid sommarstugan.

Jag köpte min 8" aluminiumtub direkt från Orion och fick snabba svar på frågor, även efter köpet, men jag hade ju aldrig de konkreta hårdvaruproblemen du hade. Jag kunde bara konstatera att man, som vanligt, får vad man betalar för. I det här fallet en bra spegel, men en väldigt tunn tub och en fokuserare där jag har svårt att undvika tilt och som jag är tveksam till för kamerautrustning.

Säljaren jag talade med på Astrofest berättade att deras astrografer hade tjockare kolfiber och kraftigare fokuserare men det blir också nära 3-dubbla priset och det blir långt över budget. Därför vore det intressant att se om en kolfibertub som din ändå går bra för astrofoto utan för mycket frustration.

/Lasse

Return to “Bilder”