I en tidigare tråd viewtopic.php?f=11&t=17085 fick jag hjälp att få ut mer data ur PHD2-loggen för att analysera mina guidningsproblem. En slutsats var att jag borde ändra teleskopets balansering på monteringen för att få en viss obalans för dreven att verka emot och att jag borde slå på "backlash compensation" för deklination i PHD2 -> "hjärnan" -> Algorithms. Bägge dessa saker kunde jag prova i söndags kväll (baclash compensation = 20, var ej påslaget tidigare).
Inledningsvis trodde jag att dessa åtgärder fixade felet, men efter ca 30 minuter började det med ca 3 minuters jämna mellanrum uppträda avvikelsespikar i Dec., se bilden nedan:
Gjord kalibrering innan denna sekvens ser ut så här:
Eftersom jag kan köra i ca 30 minuter utan störningar och att det sedan händer något gör att jag inte primärt tror på något mekaniskt fel i mekaniken. Å andra sidan antyder ju regelbundenheten i spikarna just något sådant under sessionens senare halva.
Jag gjorde en ny kalibrering i PHD2 och kunde då köra ytterligare ca 30 minuter utan några problem.
Slutligen valde jag ett annat objekt, gjorde om kalibreringen och fick då följande guidningsresultat:
Här börjar det med en störning, sedan OK i ca 7 minuter och därefter spikar, fast nu med mindre än 1 minuts mellanrum.
Jag är alltså ganska lost - vad är det som gör att guidningen fungerar perfekt i 30 minuter eller mer för att sedan övergå till ett oacceptabelt beteende?
Kan nämna att jag var hyfsat noggrann med polinställningen men jag tror inte den har med detta problem att göra. Har också noggrannt kontrollerat alla fästen för teleskop, guideteleskop, guidekamera osv och kan inte upptäcka något mekaniskt glapp.
Så vad säger expertisen? Finns det andra parametrar i PHD2-hjärnan att skruva på? Eller något annat?
Som alltid mycket tacksam för hjälp och svar!
Vänliga hälsningar
Rolf J