Jag vill gärna obsa de sydliga Messierobjekt som jag inte har sett och dessutom så många som möjligt av de Herschel 400 och Herschel 400-II objekt som jag heller ännu inte har sett. Caldwellistan innehåller också många fantastiska objekt, bland annat NGC 5139 Omega Centauri, som inte är synliga från vår svenska horisont.
Frågan var då direkt vilken utrustning som jag skulle ta med mig. Från början var jag mest inne på att ta med mig en 4" Maksutov Cassegrain och en 15x70 kikare i handbagaget och ett Vixen Portastativ i min incheckade väska men med tiden tilltog aperturfebern (farligt!) och jag började istället fråga mig vad jag rimligen skulle kunna ta med mig i en resväska och som skulle vara relativt oömt att frakta i incheckat bagage.
Efter en hel del letande på nätet och diskussioner med andra amatörastronomer så hittade jag detta: Gary Seroniks Outback telescope.
http://garyseronik.com/building-the-out ... avelscope/" onclick="window.open(this.href);return false;
Det gjorde mig genast intresserad och bygget kändes ganska optimalt för mina syften: En 8" resedobson byggd av plywood och aluminiumstag. Isärtagbar och med en möjlighet att plocka ur primärspegeln och transportera den i handbagaget.
Efter att ha köpt en begagnad 8" f/5 Skywacher Newtontub som jag slaktade på alla delar och införskaffat det material som behövdes började jag bygga detta tillsammans med en gammal kompis som tycker att detta är ett kul byggprojekt.
Det första vi tillverkade var de plywoodringar och den plywoodplatta som skall användas till primärspegelcellen, sekundärspegelhållaren och de båda höjdhjulen.
Det visade sig redan här bli vissa problem eftersom jag använder en betydligt större och tyngre fokuserare än Gary S så det blev nödvändigt att tillverka ytterligare en plywoodring och göra en konstruktion med en sekundärspegelbur.
Vi tillverkade delarna med en handöverfräs och det dammade rejält men resultatet blev riktigt fint.
Det var det som blev klart första arbetsdagen.
Vid nästa tillfälle tillverkade vi sekundärspegelburen med aluminiumstag tillverkade på samma sätt som beskrivs i Gary Seroniks artikel och monterade ihop alltihop. Det tog en hel dag för det var ett riktigt precisionsjobb men det blev bra.
När jag kom hem snickrade jag snabbt ihop en synnerligen enkel provvagga för att kunna mäta den exakta längden på de längsgående stag som skall hålla ihop primärspegelcellen med sekundärspegelburen. Jag kollimerade någorlunda väl och riggade upp vaggan utomhus och riktade den ungefär mot Orion, stöttad mot en stor blomkruka, och lyckades genom att sakta skjuta sekundärspegelburen fram och tillbaka fokusera några stjärnor. Resultat: 685 mm. Jag har ingen aning om vad det var för stjärnor men det var så roligt att se dem

Nästa steg blir nu att montera klackar på sekundärspegelburen för de båda sökare som jag vill ha: Ett rödpunktsikte för att grovrikta med och en vinklad 8x50 optisk sökare. Dessutom skall de båda 685 mm långa stagen tillverkas, balanspunkten mätas upp och sidohjulen monteras.
/Torbjörn