Oskärpa

Metoder för astrofotografering
Post Reply
Mats

Oskärpa

Post by Mats »

Jag har en fråga till er som varit med lite längre.

Tog en bild på M101 i går kväll, den andra på några dagar. Problem med en alltmer tilltagande oskärpa i bilderna som jag nu haft på samtliga senare bilder jag tagit. Tempen minskade under de 1,7 h jag fotade från -6 till -7,9, ingen särskilt stor förändring. Tänker mig ändå att teleskop, adaptrar till min Nikon mm drar ihop sig lite pga den lägre temperaturen, vilket kan förklara att fokus försvinner. Detta problem har jag emellertid inte upplevt lika tydligt tidigare och temperaturerna måste ha ändrats på liknande sätt även då.

Den enda teori jag nu har är en lite galen sådan, lite långsökt. Få se vad ni säger om det här. Jag har gjort en enda sak med teleskopet innan dessa problem uppstod, sedan har jag haft dem hela tiden. Jag har dragit åt skruven till fokuseraren lite för att slippa ett glapp där. Fokuseraren blev då en aning trögare, innan var den väldigt lätt. Jag funderade mer än en gång på om den då var alltför lätt och kunde skruva upp sig själv. Eftersom jag aldrig hade något problem med det utgick jag från att det inte var så. (teleskopet är en WO FLT98)

Så här tänker jag: Tänk om fokuseraren verkligen skruvade upp sig en aning tidigare, och detta kompenserade för den sammandragning som skedde när temperaturen gick ner. Nu gör den inte det längre och då ser jag problemet. Men detta skulle i så fall betyda att jag under åtskilliga tillfällen tidigare måste ha haft en sagolik tur, och att jag de gånger det inte blev bra helt enkelt inte reflekterade över det.

En enkel lösning borde ju givetvis vara att bara fokusera om efter en stund, men det är ändå en smula krångligt för mig. Min Nikon gillar inte kyla och fukt så jag har den i en tygpåse för att den ska trivas och ge bra bilder. Dessutom måste jag då sikta om teleskopet mot en hyfsat ljus stjärna för att kunna fokusera, alltså avbryta guidning och allt. (fokuserar direkt i kamerasökaren)

Kanske ska man skaffa en ccd-kamera i stället, eller mjukvara så att jag kan se bilden på min laptop. Eller lossa skruven till fokusaren igen... :D

Vad säger ni, känner ni igen problemet?
GAIS

Re: Oskärpa

Post by GAIS »

Jag känner igen mig i dina problem, senast igår faktiskt. Både för DSLR och Mon kamera och både light och guide skåp.
Jag har inte haft nämnvärt dessa problem med skåpen tidigare (ett par år gamla)

Defakto har dom varit större den just den senaste tiden (2 veckorna).

Din teori om skruven kan du nog glömma.

Jag tror:

1) Avkylningstiden är längre då mörkret kommer senare och luften är torrare än vanligt. Prova att ställa ut grejerna tidigare i skugga eller förvara dom kallt.
Detta hjälpe mig.

2) Luftfuktigheten ändras markant när mörkret lagt sig, klar mer än det brukar (jag har mätt). Temperaturskillnaden är dock reltivt liten.
Detta ställer till bekymmer då grejerna drar i hops dig (tappar fokus).
Detta kan man inte göra mycket åt, jag måste refokusera efter ca 1tim, sen är det fixt.
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
skafar65

Post by skafar65 »

Hej

Jag måste bara säga att detta var konstigt! Är det bara ett sammanträffande eller är det något speciellt förhållande att fokus ändras under kvällen just nu? Jag körde ett tre timmars pass med mina grejor i förgår. 12" Meaden fick denna gång agera som "objektiv" och målet var M51. En ständigt återkommande favorit :)

I vilket fall som helst så upplevde jag också en markan förändring i fokus efter en timme. Tror aldrig jag upplevt en så stor skillnad någon gång innan! Framför allt inte på Meaden som har en riktigt robust och fin motorfokuserare.

Tyckte det var underligt då, ännu mer nu när jag läste detta inlägg! Vad kan detta bero på? Luftfuktigheten skriver du GAIS. Märkligt var det trots allt!

Mvh //Micke
Mats

Post by Mats »

Ja, min teori var nog lite galen, som sagt. Du har säkert rätt, GAIS. Jag får nog fundera över om jag ska ändra min taktik något framöver. Måste hitta en metod att kunna ställa om skärpan efter en stund. Dessutom ska jag se till att både kamera och teleskop kommer ut lite tidigare. Det mest väsentliga är nog ändå att på något sätt kunna se bilden på datorskärmen så att man kan fokusera "on the fly". Antingen får jag skaffa mjukvara till Nikon (kostar 1300kr) eller strunta i det och köpa en ccd-kamera i stället. Tror att jag kanske kan få lite bättre bilder då dessutom.
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

Jag kollar alltid fokus efter ungefär 1 timma. Sjunkande temperatur gör att man behöver fokusera om och jag brukar avbryta efter ungefär 1 tuimma varje gång för trolig omfokusering. Med FokusMax är det lätt. Bara trycka på fokus vänta 1 minut och sedan fortsätta fota :)

Om man kör med Automatiserade fotograferingsprogram som ACP eller CCDAutoPilot så finns det inbyggda funktioner i båda programmen för periodisk automatisk omfokusering.
Lazze

Post by Lazze »

Om det hade varit fokuseringsskruven så borde du fått olika resultat beroende på vilken vinkel du fotograferat med. Närmare zenith borde fokuseringstuben glidit betydligt fortare ur skopet än nära horisonten, och det borde ha märkts.

Själv har jag åkt på en nit de senaste 2 tillfällena för att jag haft värmebandet kring frontlinsen på för låg effekt (jag trodde först att det var moln som var orsaken). Har du kollat så att du inte åkt på frost eller fukt?
Fokusering brukar jag behöva justera ungefär varannan grad, och om du kan få upp en bild på datorskärmen så underlättar det oerhört. Själv är jag lat, så jag köpte en temperaturkorrigerad fokuserare i slutänden för att slippa springa upp på nätterna. Är själv rätt mycket nybörjare, så jag är inte hemma på automatiserade fokuseringsprogram.

/Lasse
Mats

Post by Mats »

Tack för alla goda råd, och jag ser att jag inte varit ensam om denna typ av problem. Det är nog så att jag ska se mig om efter en ny leksak. Funderar just nu på Atik 314, men vi får väl se... Det viktiga är att ordna så att jag kan se bilden på min datorskärm, annars blir det svårt att åstadkomma någon riktigt bra skärpa.
Timo

Post by Timo »

Ja en omfokusering vid cirka varannan grad bör man göra för att få bra slutskärpa på den stackade bilden och utan att behöva kassera flera exponeringar.
En intressant men föga rolig observation har jag gjort med min tub och datorn.
Min 10 tums tub är ju mycket känsligare för atmosfärisk turbulens än säg 4 tums refraktorer.
Eftersom jag har en SBIG CCD så laddade jag också ner deras gratisprogram CCDops. Den kan sköta allt under en fotosession men slår inte Maxim på de flesta punkter. Men en sak är den klart bättre än Maxim på och det är fokusering.
Jag brukar köra med 1 sekunds kontinuerliga exponeringar och en bild av stjärnan på skärmen som är förstorad 4:1
Så en mag 1 stjärna är några centimeter stor på skärmen.
Jo, nu till saken. Tittar man noga på alla exponeringar som dyker upp varannan sekund (1 sekund exponering 1 sekund paus) så ser man lätt när skärpan är perfekt tack spiksen från sekundärhållaren. Ännu har jag aldrig varit med om en kväll där varje eller ens varannan exponering har varit skarp. Som bäst är det var 3:e eller 4:e exponering som har en riktig kanon skärpa medan resterande har diffusa spikes.
Kanske lite svårt att förklara men hade ni sett det på plats så är det inte svårt att förstå att dessa relativt långa perioder med oskärpa kommer att påverka bildkvaliten en del. Om det sen beror på att det alltid är lite turbulent här på Hallandsåsen eller det är vår Skandinaviska atmosfär som inte är bättre vill jag låta vara osagt. Men man tydligt föreställa sig hur slutbilden kan se ut om man kunde exponera ex. 3 minuter med den kanonskärpan som mestadels uppträder bara under 1-2 sekunder. Skall kanske försöka ta ett par bilder, som kan visa vad jag menar, vid något tillfälle. Skillnaden är otroligt stor åtminstone på skärmen.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius