Tog en bild på M101 i går kväll, den andra på några dagar. Problem med en alltmer tilltagande oskärpa i bilderna som jag nu haft på samtliga senare bilder jag tagit. Tempen minskade under de 1,7 h jag fotade från -6 till -7,9, ingen särskilt stor förändring. Tänker mig ändå att teleskop, adaptrar till min Nikon mm drar ihop sig lite pga den lägre temperaturen, vilket kan förklara att fokus försvinner. Detta problem har jag emellertid inte upplevt lika tydligt tidigare och temperaturerna måste ha ändrats på liknande sätt även då.
Den enda teori jag nu har är en lite galen sådan, lite långsökt. Få se vad ni säger om det här. Jag har gjort en enda sak med teleskopet innan dessa problem uppstod, sedan har jag haft dem hela tiden. Jag har dragit åt skruven till fokuseraren lite för att slippa ett glapp där. Fokuseraren blev då en aning trögare, innan var den väldigt lätt. Jag funderade mer än en gång på om den då var alltför lätt och kunde skruva upp sig själv. Eftersom jag aldrig hade något problem med det utgick jag från att det inte var så. (teleskopet är en WO FLT98)
Så här tänker jag: Tänk om fokuseraren verkligen skruvade upp sig en aning tidigare, och detta kompenserade för den sammandragning som skedde när temperaturen gick ner. Nu gör den inte det längre och då ser jag problemet. Men detta skulle i så fall betyda att jag under åtskilliga tillfällen tidigare måste ha haft en sagolik tur, och att jag de gånger det inte blev bra helt enkelt inte reflekterade över det.
En enkel lösning borde ju givetvis vara att bara fokusera om efter en stund, men det är ändå en smula krångligt för mig. Min Nikon gillar inte kyla och fukt så jag har den i en tygpåse för att den ska trivas och ge bra bilder. Dessutom måste jag då sikta om teleskopet mot en hyfsat ljus stjärna för att kunna fokusera, alltså avbryta guidning och allt. (fokuserar direkt i kamerasökaren)
Kanske ska man skaffa en ccd-kamera i stället, eller mjukvara så att jag kan se bilden på min laptop. Eller lossa skruven till fokusaren igen...

Vad säger ni, känner ni igen problemet?