Objekt: Ljusföroreningar
Exponering:
Fotograf: Fredrik Karlsson
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: Vill med detta höra mig för lite om det bedrivs något arbete för att försöka komma tillrätta med alla dessa ljusföroreningar. Mitt bidrag till diskussionen skulle kunna vara observationen att många gatlyktor egentligen är undermåligt konstruerade för sin uppgift, att sprida ljus på vägbanan och samtidigt inte blända bilisterna.
Utformades reflektor på så vis att ströljuset åt sidorna och snett uppåt skärmades och i stället riktades ner på vägen, kunde man dels minska effekten, dels främja trafiksäkerheten genom mindre bländande armaturer så trafikanterna bättre såg vägen.
Det är ju ett gyllene tillfälle nu då många äldre gatlysen byts ut mot modernare diodbaserade system.
På bilden ser man från Sundsvall de finska städerna Vasa och Björneborg på andra sidan Bottenhavet, 20-30 mil bort. Deras ljus lyser tom upp stränderna här på den Svenska sidan, även om ju förstås det betydligt närmare Sundsvall ger ett större bidrag. Tänkvärt är ju att våra gatlysen sprider ströljus till glädje för de finska ugglorna. Till råga på allt bländar det ju bilisterna så vi får inte den effekt det skulle kunna ha ur trafiksäkerhetssynpunkt.
Finns det någon som driver denna fråga? Mig tycks det som rent oförstånd att gatlysarmaturerna är utformade så som de är.

Klicka for att se stor version av bilden