Objekt: M57 widefield
Exponering: 33*20 sek = 11 min
Fotograf: Peter Rosén
Kommentar: Så var jag klar med adaptern som gör att jag kan montera CCD-kameran på min 70-200/2,8 zoom.
Den tog mig flera dagar att tänka ut och en hel dag att bygga för det är så extremt små toleranser.
Kamerahållaren sticker in i objektivet och är bara tiondels milimetrar från den bakre linsen och då går det precis att fokusera på oändligt på alla brännvidder samt fungerar med 2x teleförlängare. Det ger mig vinklar på 4,4°- 0,75°.
Tyvärr fungerar den inte med filterhjulet så jag måste ta loss kameran för varje färg och försöka hitta tillbaka samma rotation.
Därför är den antagligen mer lämpad för svart-vitt.
Nackdelen med det här objektivet är att det är automatiskt och går altså inte att blända ner för att förbättra kantskärpan.
Den lite fula formen på kantstjärnorna kan också bero på UV-IR-cut filtrets placering men det kan jag inte göra någonting åt.
Jag hade en gammal helmanuell \"Nikkor 50-300/4,5 ED\" som hade varit perfekt för det här men den blev jag av med vid ett inbrott på midsommarafton.
För premiären var det ganska svåra förhållanden med mycket moln och dis samt kuling som gjorde att jag fick hålla i datorn så den inte skulle blåsa i backen. Eftersom jag körde enbart med kameran och objektivet utan teleskop var vindfånget minimalt och har därför ändå gett ett acceptabelt resultat på 80% av bilderna.
På den här har jag haft inställningen 200 mm vilket ger c:a 1,5°

Klicka for att se stor version av bilden