M57 widefield - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

M57 widefield - Peter Rosén

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: M57 widefield
Exponering: 33*20 sek = 11 min
Fotograf: Peter Rosén
Kommentar: Så var jag klar med adaptern som gör att jag kan montera CCD-kameran på min 70-200/2,8 zoom.
Den tog mig flera dagar att tänka ut och en hel dag att bygga för det är så extremt små toleranser.
Kamerahållaren sticker in i objektivet och är bara tiondels milimetrar från den bakre linsen och då går det precis att fokusera på oändligt på alla brännvidder samt fungerar med 2x teleförlängare. Det ger mig vinklar på 4,4°- 0,75°.
Tyvärr fungerar den inte med filterhjulet så jag måste ta loss kameran för varje färg och försöka hitta tillbaka samma rotation.
Därför är den antagligen mer lämpad för svart-vitt.
Nackdelen med det här objektivet är att det är automatiskt och går altså inte att blända ner för att förbättra kantskärpan.
Den lite fula formen på kantstjärnorna kan också bero på UV-IR-cut filtrets placering men det kan jag inte göra någonting åt.
Jag hade en gammal helmanuell \"Nikkor 50-300/4,5 ED\" som hade varit perfekt för det här men den blev jag av med vid ett inbrott på midsommarafton.

För premiären var det ganska svåra förhållanden med mycket moln och dis samt kuling som gjorde att jag fick hålla i datorn så den inte skulle blåsa i backen. Eftersom jag körde enbart med kameran och objektivet utan teleskop var vindfånget minimalt och har därför ändå gett ett acceptabelt resultat på 80% av bilderna.
På den här har jag haft inställningen 200 mm vilket ger c:a 1,5°

Image
Klicka for att se stor version av bilden
skafar65

Re: M57 widefield - Peter Rosén

Post by skafar65 »

Hej Peter

Nu vill jag inte du uppfattar mig som elak. Jag ska säga ärligt att man kan minst säga att du har en hel del kvar (om det över huvudtaget är möjligt) innan bilder med denna kombination blir acceptabel. Bilden har mängder med problem som jag ser det.

- Kraftig vinjetering som visar sig på olika sätt över bilden.
- Riskornsformade stjärnor åt olika håll.
- Kraftigt deformerade stjärnor med svansliknande artefakter. (Ser ut som små katter med svansen på sned). Dessa fins i huvudsak på vänstra sidan av bilden. På höger sida övergår dom till toppluvor.

På din andra bild (Vega) så verkar du dock fått rätt på det mesta! Så det finns absolut hopp!

Mvh //Micke
Peter R

Re: M57 widefield - Peter Rosén

Post by Peter R »

Hej Micke,

Ja jag upptäckte när jag behandlade Vega bilden (tagen på 70 mm) att den var väldigt mycket bättre än den här som är fotad på 200 mm.
Återstår att se om jag har missat skärpeinställningen vilket är lätt gjort när bilden uppdateras som bäst var 5 - 10:de sekund. Zoomen är annars knivskarp när den används som den är tänkt, dvs på en Canon kamera men mår givetvis bra av att bländas ner ett eller 2 steg. Det är tyvärr inte möjligt med detta montage.
Så får jag även testa kvalitén på övriga fokalavstånd.
Jag har nu även laddat upp en månbild tagen på 200 mm med 2x teleförlängare och tycker att den känns skarp. Men det ultimata testet är trotts allt stjärnorna som ska vara så punktformiga som möjligt!

/*Peter R

Return to “Bilder”