Uranus Månar - Jörgen Johansson

Bilder från galleriet
Post Reply
jörgen_jo
spamtest: JA

Uranus Månar - Jörgen Johansson

Post by jörgen_jo »

Ny bild i galleriet
Objekt: Uranus Månar
Exponering: 10x 10 sek bin 1x1
Fotograf: Jörgen Johansson
Teleskop: GSO RC12
Kamera: ATIK 16
Kommentar: Ett försök att fotografera uranus 5 stora månar lyckades fånga 4 av dem miranda var för nära Uranus, och försvann i ljuset från den. Det här skulle givetvis kunna förbättras genom att maska bort planeten och fotografera den separat för att få en mer rätt exponerad och därmed mer realistisk storlek på Uranus. Då skulle nog även miranda komma med om man väljer rätt tillfälle. Puck (störst av de inre månarna) ligger för nära och med en magnitud på 20 helt omöjlig att fånga och resten av de totalt 27 månarana är ännu svårare. Jag har använt stellarium för att kontrollera positionen. Vet någon om ett bättre sätt att identifiera ånarna?

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Jonas

Re: Uranus Månar - Jörgen Johansson

Post by Jonas »

:good: Väl definierade. Bra gjort!
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
glappkaeft

Post by glappkaeft »

Både kul och ovanligt!
jörgen_jo wrote: Vet någon om ett bättre sätt att identifiera månarna?

Stellarium brukar fungera bra om man har bockat i att kompensera för ljusets fördröjning. Det säkraste skulle nog vara att göra en plate solve och sedan jämföra med månarnas efemerider men det känns som lite överkurs i det här fallet.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Timaoes

Post by Timaoes »

Kul och lite annorlunda foto. Mera sådant. Jag tror dock bilden hade vunnit på att själva namnen placerats lite längre bort från månarna. Som det är nu hamnar de lite i vägen. Men det är bara en petitess.

/Johan
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej Jörgen!
Vad otroligt bra Uranus månar syns, trodde det inte var möjligt att få sådan skärpa och kontrast med amatörteleskop. Vad har du för effektiv fokallängd?

När du skriver maska bort, menar du att sätta en mask i strålgången och lägga planeten på den?

Min lärare Göran på Universitetet byggde en sådan kamera för att studera planeter runt andra stjärnor, eller rättare sagt stoftet runt stjärnorna där planeterna befinner sig.

Masken bestod av ett plant glasfilter med en ca till 95% genomskinlig punkt. Flera sådana masker i olika storlekar var monterade på en revolver för att kunna anpassas för olika objekt. Masken hade också softade kanter för att minska kanteffekterna. Den koronografen tillsammans med kameran räknade Göran med att under lyckliga omständigheter komma ned till 0.2" upplösning monterat på NOT som har en 2.5m spegel. Man måste ju också ha med en relälins som refokuserar strålen igen efter masken till kameran.

Låter väldigt spännande om du provar på den tekniken.

Här finns en länk och en bit ned på sidan syns den optiska uppställningen (solkorongraf samt en del andra bitar för att gå ytterliggare ett steg).
http://athene.as.arizona.edu/~lclose/ta ... _talk.html

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Här är en bra sida för att identifiera Uranus månar:

http://pds-rings.seti.org/tools/viewer2_ura.html

mvh
Hans Bengtsson
Robert Habolin

Post by Robert Habolin »

grymt!

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Via länken jag gav ovan så skapades nedanstående figur, gällande 1 augusti 2014 klockan 01:00 UT. Eller möjligen är din bild tagen klockan 03:00 UT?

mvh
Hans Bengtsson
Uranus 2014 Aug 01, 01:00 UT
Uranus 2014 Aug 01, 01:00 UT
Uranus_2014_08_01_01 UT.png (207.05 KiB) Viewed 5465 times
jörgen_jo

Post by jörgen_jo »

Hej !

Roligt med så mycket kommentarer och tips!

Jag besvarar allt i samma post.

Håller helt med noteringarna hamnade fel jag försökte lägga in en pil från texten till respektive måne men kunde inte göra det i Photoshop! Någon som vet hur man gör, eller finns det bättre program för det?

Glömde lite spec om teleskopet det är alltså en 12" RC med 2400mm foklalängd som "nativ" vilket jag använt i det här fallet.

Vad gäller maskning så är det just något sådant jag tänkte göra, borde kunna användas även till exempelvis objekt som
sirius B.

Tack för tipsen om länkar för identifikation av månarna betydlig bättra än det jag fick i Stellarium.

/Jörgen
Peter R

Post by Peter R »

Hej Jörgen,
vilken fin bild och snyggt tecknade månar. Det är inte ofta RC-teleskop används i planetsammanhang men det verkar vara en riktigt bra kombination, i alla fall för att separera månarna så nära planetens överstrålande sken.

Om du använder "Linje Verktyget" i Photoshop så kan du definiera den med en pilspets i början eller slutet http://helpx.adobe.com/se/photoshop/usi ... hapes.html .

/*Peter R

Return to “Bilder”