Objekt: Jupiterprojektet Cylindrisk Projektionskarta nr 9
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: OO-CT 250 f/4,8
Kamera: DBK41AF02
Kommentar: Som ni kanske minns så var vi 7 fotografer som startade ett omfattande Jupiterprojekt i slutet av december förra året.
Det är Martin Högberg, Torbjörn Holmqvist, Johan Warell, Göran Strand, Roger Utas, Daniel Sundström och jag själv.
Vi har haft vår beskärda del av teknikstrul, det sämsta vädret sedan 1988 under januari och februari, förkylningar och trötta dagar på jobbet men tack vare vår geografiska spridning och ett otroligt engagemang så har vi gemensamt lyckats få ihop inte långt ifrån 600 bilder från den 29 december till den 29 mars.
Förutom alla som har deltagit vill jag speciellt också tacka Robert som väsentligt har förenklat vår interna kommunikation de senaste månaderna genom att upplåta plats åt oss på Astronets server.
Vår målsättning har varit att få till en kontinuerlig fotografisk dokumentation av Jupiters yta under 3 månader, januari till mars, för att kunna påvisa de mycket komplexa och spännande rörelserna mellan molnsystemen och över tiden.
Det har varit ett riktigt maratonlopp där vi har försökt att täcka in hela ytan på kortast möjliga tid. Mycket av vår kommunikation har varit om vem som har klart väder (ofta ingen) och när man bör fotografera för att täcka in ett område som saknas. Vi har fotograferat under fantastisk seeing men ofta även urusel. Det viktigaste har varit att få ihop våra kartor, oavsett förhållanden. Det betyder också att riktigt bra bilder får samsas med sämre.
Det började inte så bra för det tog en hel vecka innan vi hade fått ihop till den första heltäckande kartan och det är på tok för lång tid med tanke på att System 1 (ekvatorailzonen) har rört sig 53° mer än System 2 under denna tid. Men till slut fick vi till även denna karta.
Alla har stackat sina egna bilder och skickat dem till mig. Jag har efterbehandlat dem och försökt "homogenisera" dem så att de ska få ett gemensamt utseende i färg och kontrst.
Jag har också korrigerat för ljusavfallet mellan mitten och sidorna av planeten så att vi kan utnyttja så mycket som möjligt av ytan.
Sedan har jag skickat dem till Martin som har blivit en virtuos på Winjupos och tagit fram cylindriska projektionskartor samt en över vardera pol från varenda bild.
Dessa har sedan gått tillbaka till mig för att stacka ihop dem till färdiga heltäckande kartor.
Totalt har vi fått ihop 18 sådana kartor dvs en var 5:e dag i snitt.
Det har utan jämförelse varit ett av de mest komplexa och tidskrävande projekten som jag har ägnat mig åt men också ett av de mest spännande någonsin!
Det återstår ännu en del jobb med samanställningen och analysen av materialet men vi kan redan nu börja presentera några av våra resultat och mera kommer undan för undan.
Så jag börjar med att lägga upp karta nr 9 som är från den 17 februari.
/*Peter R

Klicka for att se stor version av bilden