Jupiterprojektet Cylindrisk Projektionskarta nr 9 - Peter Ro

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R

Jupiterprojektet Cylindrisk Projektionskarta nr 9 - Peter Ro

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiterprojektet Cylindrisk Projektionskarta nr 9
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: OO-CT 250 f/4,8
Kamera: DBK41AF02
Kommentar: Som ni kanske minns så var vi 7 fotografer som startade ett omfattande Jupiterprojekt i slutet av december förra året.
Det är Martin Högberg, Torbjörn Holmqvist, Johan Warell, Göran Strand, Roger Utas, Daniel Sundström och jag själv.
Vi har haft vår beskärda del av teknikstrul, det sämsta vädret sedan 1988 under januari och februari, förkylningar och trötta dagar på jobbet men tack vare vår geografiska spridning och ett otroligt engagemang så har vi gemensamt lyckats få ihop inte långt ifrån 600 bilder från den 29 december till den 29 mars.
Förutom alla som har deltagit vill jag speciellt också tacka Robert som väsentligt har förenklat vår interna kommunikation de senaste månaderna genom att upplåta plats åt oss på Astronets server.

Vår målsättning har varit att få till en kontinuerlig fotografisk dokumentation av Jupiters yta under 3 månader, januari till mars, för att kunna påvisa de mycket komplexa och spännande rörelserna mellan molnsystemen och över tiden.
Det har varit ett riktigt maratonlopp där vi har försökt att täcka in hela ytan på kortast möjliga tid. Mycket av vår kommunikation har varit om vem som har klart väder (ofta ingen) och när man bör fotografera för att täcka in ett område som saknas. Vi har fotograferat under fantastisk seeing men ofta även urusel. Det viktigaste har varit att få ihop våra kartor, oavsett förhållanden. Det betyder också att riktigt bra bilder får samsas med sämre.

Det började inte så bra för det tog en hel vecka innan vi hade fått ihop till den första heltäckande kartan och det är på tok för lång tid med tanke på att System 1 (ekvatorailzonen) har rört sig 53° mer än System 2 under denna tid. Men till slut fick vi till även denna karta.
Alla har stackat sina egna bilder och skickat dem till mig. Jag har efterbehandlat dem och försökt "homogenisera" dem så att de ska få ett gemensamt utseende i färg och kontrst.
Jag har också korrigerat för ljusavfallet mellan mitten och sidorna av planeten så att vi kan utnyttja så mycket som möjligt av ytan.
Sedan har jag skickat dem till Martin som har blivit en virtuos på Winjupos och tagit fram cylindriska projektionskartor samt en över vardera pol från varenda bild.
Dessa har sedan gått tillbaka till mig för att stacka ihop dem till färdiga heltäckande kartor.
Totalt har vi fått ihop 18 sådana kartor dvs en var 5:e dag i snitt.
Det har utan jämförelse varit ett av de mest komplexa och tidskrävande projekten som jag har ägnat mig åt men också ett av de mest spännande någonsin!

Det återstår ännu en del jobb med samanställningen och analysen av materialet men vi kan redan nu börja presentera några av våra resultat och mera kommer undan för undan.
Så jag börjar med att lägga upp karta nr 9 som är från den 17 februari.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Hans Bengtsson
spamtest: JA

Re: Jupiterprojektet Cylindrisk Projektionskarta nr 9 - Pete

Post by Hans Bengtsson »

Ser jättefint ut för mina ögon!

Projektet visar ju också tydligt hur effektivt ett forum som Astronet kan fungera som bas för genomtänkta och koordinerade insatser. Variabelprojektet "50 bortglömda miror" är en annan fokuserad och framgångsrik verksamhet i samma anda. Mycket mera sådant skulle man vilja se inom svensk amatörastronomi!

M v h
Hans Bengtsson
wilt

Post by wilt »

Håller med Hans, spännande projekt!

Har ni så mycket material så att ni kan göra mätningar på hur olika fenomen rör sig i Jupiteratmosfären?

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Peter R

Post by Peter R »

Det här var alldeles för stort och komplicerat att genomföra för en enskild amatör så enda möjliga vägen för oss var att göra det som ett grupprojekt.
Dessutom har det varit fantastiskt roligt att samarbeta så nära, utbyta tips och tankar om allt från kollimering, bästa planetkameran, bildbehandlingsteknik osv.
Ingen av oss visste från början riktigt hur vi skulle gå tillväga och om det skulle fungera men efterhand som bilderna föll på plats i kartorna så lärde vi oss hur många bilder som behövdes, vilka tidsintervaller som var idealiska osv.
Har ni så mycket material så att ni kan göra mätningar på hur olika fenomen rör sig i Jupiteratmosfären?
Absolut, vi kommer att samla allt grundmaterial för analys. Själv har jag fullt upp med bildbehandlingen men andra i gruppen kommer i mån av tid att genomföra den delen av projektet och det ska bli väldigt spännande att se hur resultaten faller ut.
Den enkla vägen skulle vara att använda de färdiga kartorna för att göra mätningar men eftersom de består av delbilder tagna över en mer eller mindre lång tidsintervall på 1 till 7 dagar så skulle det kunna ge upphov till fel så vi föredrar givetvis att använda ursprungsbilderna som är mycket exakt tidsangivna på minuten när.

Det kommer även animationer som ger en väldigt tydlig visuell feed-back om hur systemen har utvecklats och deras rörelsemönster under denna 3-månaders period.

/*Peter R
Peter R

Post by Peter R »

I normala fall kan man fotografera Jupiter under ca 1 till 2 minuter innan den snabba egenrotationen (1 varv på 9t 56m) gör sig påmind.
En av fördelarna med att stitcha ihop de enskilda bilderna till cylindriska projektionskartor är att vi kan lägga ihop bilder tagna över flera timmar och upphäva effekten av rotationen, så kallad derotation.
En sådan karta kan i praktiken bestå av mellan 4 till 20-30 enskilda bilder. Den första siffran är vid exceptionell seeing och riktigt så bra har inte vi haft det.
Från den cylindriska kartan har jag återskapat 4 planetbilder som visar bra detaljåtergivning och motsvarar ett helt varv av Jupiter.

/*Peter R
Jup render 140217-2M.jpg
Jup render 140217-2M.jpg (131.54 KiB) Viewed 5736 times
Linda Chenguang

Post by Linda Chenguang »

Hej! jag och några andra fildelare har tittat närmre på det kollektiva Jupiterprojektet.
Det är extremt svårt att ge feedback på projektet. Astronet i likhet med andra fora har utvecklats
till en utställningsportal där de "usual suspect" ger och tar kritik. Detta är på gott och ont, det är naturligtvis givande
att arbeta tillsamans. Frågan är om det är tillräckligt utvecklande och går det att komma med belagd kritik?
Eller gäller Que Sera, Sera (Whatever Will Be, Will Be)? Är det därför många drar sig för att framföra kritik?
Peter Rosén är utan tvivel en kompetent astrofotograf, men inte direkt känd för att ligga lågt med att kritisera andras
alster. Har personligen drabbats av denna kritik helt oberättigat. Till Peters försvar är en halv ursäkt.
Kontentan är "give and take" och "vi" konstaterar följande;

När det gäller kartan är den godkänd för skandinaviska förhållanden (inte unik i sitt slag), det verkar saknas delar av den för att duga till en fullrotations video i avi format i WinJupos. I synnerhet nordpolen är avhuggen och det finns troligen glapp i kartan för en AVI-film.

Anser att den verkliga behållningen är "harmoniseringen" av kartan, ett verkligt Sisofysarbete. Kan mina påståenden motbevisas ber jag naturligtvis om ursäkt. ;)
Linda Gustavsson
Peter R

Post by Peter R »

Hej,
jag försökte förstå på vilket vis du hade drabbats av min kritik helt oberättigat och där jag till hälften hade bett om ursäkt för det så jag hittade tillbaka det inlägget som jag antar att du syftar på viewtopic.php?f=36&t=7020&p=27439#p27424 .
Du har inte lagt upp många bilder men jag har nog alltid uttryckt att jag tycker de är väldigt fina men det är kanske någonting annat du syftar på.

Klart att vi föredrar fina bilder men målet för vårt Jupiterprojekt har inte varit att producera den vackraste eller den tekniskt mest fulländade bilden utan att att göra vårt bästa för få till en kontinuitet under 3 månader och då blir det ofrånkomlingen en mix av både bättre och sämre bilder.
Det vi har lagt upp hittills är några av våra delresultat och det kommer mera när vi har hunnit jobba klart det.

Du får du naturligtvis framföra de argument eller den kritik du vill och personligen kan jag inte se på vilket vis eller varför några påståenden skulle behöva motbevisas.

/*Peter R
Linda Chenguang

Vi har kört kartan kors och tvärs utan att "få ihop" den och tagit skärmdumpar hit och dit under den angivna
perioden. Kan "virtuosen" Martin (från Örebro) få den att fungera är vi mycket intresserade hur det görs.

Det är lätt att glömma obekväma sanningar, det vet jag i egenskap av psykolog. Din kritik orsakade en helt
omotiverad brandkårsutryckning av L.L, till mitt försvar. Du har förhoppningsvis noterat att L. Zielkes Saturnus
bygger på 21 minuter. Någon av Damiens Jupiter 52 min. Det är idag ingen som vet var gränsen går. Över 300 fp/s är fullt möjligt med usb 3.

Damien är jag idag beredd att återkomma till i pm. No hard feelings konkurrens är av godo.
Linda Gustavsson
hansg

Post by hansg »

Så nu har Amatörastronomi blivit en tävling...en fototävling, jisses!
h-g
Linda Chenguang

Producerar man en cylindrisk projektionskarta är det då inte önskvärt att den är så heltäckande som möjligt?
Eller var det planerat från början att skapa en ofullständig karta (System 2)? Förstår faktiskt inte varför man inte gör en
projektion som går att göra en bra avi-rotations video av.

Det är fullt möjligt att ni med kompletterande material färdigställer kartan, om jag förstår saken rätt. Målet för kritiken är positiv men det står var och en fritt att missförstå densamma. Är inte ute efter "pretty pictures" eller någon "fototävling". Den tolkningen döljer bara sakfrågan.
Linda Gustavsson
Peter R

Post by Peter R »

Ok Linda,
Vi har kört kartan kors och tvärs utan att "få ihop" den och tagit skärmdumpar hit och dit under den angivna perioden.
Vad är det du vill uppnå med vår karta när du kör den kors och tvärs samt hit och dit eller för den delen hittar så många brister i den att du inte får till en avi i Winjupos?
Om du sätter upp tillämpningar för våra bilder som du sedan inte uppnår, hur kan det vara vårt problem?
Vi har inga problem alls med den för de ändamål som vi har satt upp så jag förstår inte din poäng.
På Alpo Japan finns det 2 hela cylindriska kartor för perioden 18-19 februari så det skiljer bara 1-2 dagar mot vår och vad jag har kunnat se finns det en väldigt god överensstämmelse.
Om din poäng är att du har bättre täckning över polområdena med en C14 från Kreta än vad vi har här hemma, fair enough, då är det bara att tacksamt konstatera att naturlagarna fortfarande gäller.
Sedan när konkurrerar vi och om vad?
Det här är mitt sista inlägg i den här specifika diskussionen som jag inte riktigt förstår vad den går ut på. I alla fall verkar den ha väldigt lite med vårt projekt att göra.

/*Peter R
Linda Chenguang

Diskussionen handlar om vad/vem man får sakligt kritisera, inte om konkurrens det var att använda ett alltför värdeladdat
ord. Det handlar även om att som man kritiserar andra, får man räkna med att bli kritiserad själv.

Det spelar ingen roll hur många kartor man letar upp från ALPO, cylinderprojektionen kommer i sfärisk form att få en avkapad nordpol. Det har inget med utrustning, seeing eller Kreta att göra. Nu kan WinJupos kompensera för detta och min kritik var i huvudsak ämnad att vara mild. Om du uppfattar den som något annat ber jag om ursäkt.
Det är frivilligt att ta åt sig av den eller ej. Slutpunkt för min del.
Linda Gustavsson

Return to “Bilder”