Objekt: M63 Sunflower Galaxy
Exponering: L:56*5min, RGB:14x5min/kanal
Fotograf: Tomas Wikander
Teleskop: Skywatcher Explorer 190MN
Kamera: QSI 683-wsg8
Kommentar: Här är min version av M63, fotad under fyra nätter: 28,29,31 mars samt 1 april. Totalt hade jag fotat 90 bilder á 5 minuter i luminans, men CCD autopilot motarbetade mig efter en meridianflip och seeingen var ganska dassig den 29 mars så det blev 56 luminansbilder kvar. Jag gallrade även bort några bilder som lider av dålig guidning, jag tror att backlash i både RA och DEC kan ha spökat till det. Stjärnorna hade en tendens att sticka iväg och bli ovala. Lite av detta syns fortfarande i den färdiga bilden... Det blir till att meka med EQ8-an när säsongen är klar.
Bildebehandling i Pixinsight och PS. För luminans blev det DBE, en lätt deconvolution, stretchning med Histogram Transformation och en lätt brusreducering med ACDNR.
RGB-datat var (som vanligt för mig...) knepigare att få till: DBE, Background Neutralization/Color Calibration/SCNR, Histogram Transformation samt försök att dra ut mer färg med hjälp av Curves Transformation (Saturation).
PS användes för att slå ihop Luminans och RGB, justera bakgrundsnivåer samt en svag Smart sharpening.
Jag hade även en plan att fota lite Ha-data, men ljuset jagar i kapp och så även fullmånen så det får bli till ett annat år.

Klicka for att se stor version av bilden