M63 Sunflower Galayy - Tomas Wikander

Bilder från galleriet
Post Reply
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

M63 Sunflower Galayy - Tomas Wikander

Post by Tompa »

Ny bild i galleriet
Objekt: M63 Sunflower Galaxy
Exponering: L:56*5min, RGB:14x5min/kanal
Fotograf: Tomas Wikander
Teleskop: Skywatcher Explorer 190MN
Kamera: QSI 683-wsg8
Kommentar: Här är min version av M63, fotad under fyra nätter: 28,29,31 mars samt 1 april. Totalt hade jag fotat 90 bilder á 5 minuter i luminans, men CCD autopilot motarbetade mig efter en meridianflip och seeingen var ganska dassig den 29 mars så det blev 56 luminansbilder kvar. Jag gallrade även bort några bilder som lider av dålig guidning, jag tror att backlash i både RA och DEC kan ha spökat till det. Stjärnorna hade en tendens att sticka iväg och bli ovala. Lite av detta syns fortfarande i den färdiga bilden... Det blir till att meka med EQ8-an när säsongen är klar.
Bildebehandling i Pixinsight och PS. För luminans blev det DBE, en lätt deconvolution, stretchning med Histogram Transformation och en lätt brusreducering med ACDNR.
RGB-datat var (som vanligt för mig...) knepigare att få till: DBE, Background Neutralization/Color Calibration/SCNR, Histogram Transformation samt försök att dra ut mer färg med hjälp av Curves Transformation (Saturation).
PS användes för att slå ihop Luminans och RGB, justera bakgrundsnivåer samt en svag Smart sharpening.

Jag hade även en plan att fota lite Ha-data, men ljuset jagar i kapp och så även fullmånen så det får bli till ett annat år.



Image
Klicka for att se stor version av bilden
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: M63 Sunflower Galayy - Tomas Wikander

Post by Tompa »

Här finns även en annoterad version, med galaxer ur PGC samt SDSS (fick idén av Sandvreten-gänget, tackar så mycket!). Galaxer ur SDSS från mag 14 till mag 20 (R-magnituder). Ganska tätt med galaxer även här!

http://astronet.se/view_image.php?id=3148
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: M63 Sunflower Galayy - Tomas Wikander

Post by Präriefoten »

Personligen gillar jag denna bild väldigt mycket.
Den är mjuk och behaglig att titta på.
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
Advertise
Posts: 127
Joined: 2011-07-28 10:11:55
spamtest: JA

Re: M63 Sunflower Galayy - Tomas Wikander

Post by Advertise »

Så otroligt många fina detaljer.

Spenderade en bra stund med att stundera centrum på galaxen kan jag säga. :)
User avatar
Pelle
Posts: 203
Joined: 2011-11-02 08:20:54
spamtest: JA
Location: Skellefteå

Re: M63 Sunflower Galayy - Tomas Wikander

Post by Pelle »

Vilken fantastisk upplösning! I vanliga fall vill jag helst se hårt croppade bilder på galaxer men i detta fall finns det så många små galaxer runt om i bilden som visar detaljer.att även omgivningen blir intressant. Efter att ha svept runt kommer man tillbaka till M63 och bara förundras.
Gediget hantverk och snygg bildbehandling. Tre tummar upp!
/Per
Optik: Meade 10" SNT, Vixen ED80 F9, Bresser 127 F9.5, Canon FD 300 F4, Samyang 135 F2, Olympus 45 F1.8, Panasonic 15 F1.7 och 10 F2.5
Monteringar: AVX, EQ5, Giro2
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: M63 Sunflower Galayy - Tomas Wikander

Post by LasseH »

Tompa wrote:(fick idén av Sandvreten-gänget, tackar så mycket!)
Och vi fick förstås idén av Grinde.
Grattis till mycket fin bild!
LasseH.
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: M63 Sunflower Galayy - Tomas Wikander

Post by Magnus Nyborg »

Störtskönt! Massor med tid lagt på massor av kvalitet, en alldeles fantastisk bild av en alldeles fantastisk galax.

Med vänlig hälsning,
Magnus
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: M63 Sunflower Galayy - Tomas Wikander

Post by VigdisVZ »

Skön bild! Bra jobbat!
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: M63 Sunflower Galayy - Tomas Wikander

Post by Init4theimaging »

Fin-fina detaljer från kärnan och ända ut i kanten, massor av fin nebulositet, och jag gillar att du behållt lystern i kärnan.
Bra jobbat :good:

Mvh,
Daniel
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: M63 Sunflower Galayy - Tomas Wikander

Post by skafar65 »

Hej Tomas

Måste först säga, vilken fantastiskt fin bild du fått till här! Vilka detaljer och vilket djup! Tror till och med det är den bästa bilden jag sett på detta objekt! :good:

Nu en fråga. Anotering, hur funkar det? Har du något tips om länk, programvara? Har nog sett att man kan göra något liknande i Maxim DL men inte i den detaljnivån?

Med vänlig hälsning //Micke
User avatar
akjalam2
Posts: 184
Joined: 2012-01-07 17:37:59
spamtest: JA

Re: M63 Sunflower Galayy - Tomas Wikander

Post by akjalam2 »

Galaxer i mina Braxer vilken fin bild.
Grattis till den Tomas. (APOD ?)
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: M63 Sunflower Galayy - Tomas Wikander

Post by Tompa »

Tackar så mycket för alla glada tillrop!

Annoteringen fixades i PixInsight.
Först gör man en platesolving av den färdiga bilden, det går snabbt och smidigt. Jag måste då fylla i ungefärlig mittpunkt för bilden, RA och DEC. Vet man inte detta kan man i platesolvaren söka upp koordinaterna genom att ange vilket mål (i detta fall M63) som bilden visar. När bilden sedan är plate-solvad (finns det något bra svenskt ord för detta???) använder man funktionen "Annotate image", där man kan välja vilken typ av data man vill visa på den annoterade bilden. T.ex galaxer ur NGC- och PGC-katalogen, galaxer och stjärnor ur SDSS, Tycho2 och så vidare...
Det hela går väldigt snabbt och enkelt. Jag har sett att det finns andra program som kan annotera bilder, men jag tycker nog att det blir snyggast i Pixinsight.
Pixinsight kostar 230euro, men jag tycker att det är värt vartenda öre. Det finns även en gratis demo som funkar i 45 dagar, fullt ut.
Det tar en liten stund att vänja sig med PI, men det finns många bra tutorials på nätet: http://www.harrysastroshed.com/pixinsighthome.html, är bra att starta med.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------

Return to “Bilder”