Objekt: Uranus med 3 månar
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: OO-CT 250 f/4,8
Kamera: DBK41AF02
Kommentar: Den 25 november var jag otroligt produktiv och fotograferade Venus, Himalaia, Jupiter, Lovejoy, Månen, Uranus och Neptunus.
Förhållandena kändes fantastiska med ovanligt låg turbulens men de här bilderna på Uranus var extremt knepiga att behandla fram, kanske på grund av diset. Det har nästan tagit 2 veckor.
Jag fotograferade med monokameran och rödfilter direkt i primärfokus för att få fram månarna som är uppifrån och ner, Umbriel (mag. 15), Titania (mag. 14) och Oberon (mag 14,2).
Sedan ser det ut som någonting alldeles inpå planeten på vänster sida men kan inte identifiera det med mitt planetarieprogram. Troligtvis är det bara en optisk reflex i kameran.
Uranus planetskiva är på 3,6" men är enormt överexponerad på denna bild.
Detaljbilden till höger är fotograferad kl. 20:28 med färgkameran och en 2,5x Barlow där jag har tagit lite drygt 500 bilder exponerade 0,5 sek. Jag har kombinerat dessa med luminansinformation från monokameran vilket har fått fram lite ytdetaljer.
Om de är riktiga eller skärpeartefakter kan jag inte säga men jag låter de vara med.
Jag har lagt med en cirkel nere till höger som visar planetens riktiga storlek så det är inte mycket överstrålning på denna bild.
Båda bilderna har interpolerats upp 300% vid stackningen för sub-pixel återgivning.
Syd är uppåt och tiderna är angivna i UT.
/*Peter R

Klicka for att se stor version av bilden