Bortglömda ljusa miror

Studier av variabler, metoder och fotometri.
wilt
spamtest: JA

Re: Bortglömda ljusa miror

Post by wilt »

Tompa wrote: del snygga kurvor! Kanske dags för en workshop? Det skulle vara kul att lära sig lite mer om periodberäkningar och annat.

Mvh,
Tomas W
Mycket bra idé!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
ThomasK

Post by ThomasK »

Jag har uppdaterat B-V och V-R för våra 50 miror på wikin. Om det inte står något efter siffran finns bara en mätning, annars står antalet mätningar inom parentes och standardavvikelsen efter ±.

Värstingen vad gäller B-V är IV Peg på 4.31. Som vi pratat om tidigare i tråden är detta en kolstjärna och kanske ska betecknas som halvregelbunden istället för mira. V-R för den är lägre, bara 1.76

För R-V är de stjärnor med högst värde: IU Peg 3.10, TU Lac 3.09, V393 Her 2.99 och AW Cep 2.97. Av dessa har jag hittat att IU Peg och V393 Her är kända starka IR-källor, vilket tyder på att de har mycket utkastat stoft runt sig. Har dock inte hittat något om TU Lac eller AW Cep, som har liknande R-V, ifråga om detta.
Thomas Karlsson
Tompa

Post by Tompa »

Bra jobbat, Thomas! Det bygger på bra.
Jag har inriktat mig på de som är nära maximum. YZ Cam har spurtat bra på slutet och är snart där, om den inte redan passerat. UZ och GM Cam lyckas jag däremot inte fånga, iTel 4 och 5 verkar ha en blind fläck i de regionerna...
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

GM Cam har ju hittills lyckats smita undan alla detekteringsförsök - ända fram till dess att Thomas K fångade den vid V = 17.0 alldeles nyligen. Den har nog rätt stor amplitud, kanske 7 magnituder. Man ser i wiki:n att Thomas K kollat NSVS-mätningar och uppskattar perioden till omkring 350 dygn, och han konstaterar att kurvan har en månadslång platå på uppstigande delen. Ska bli mycket intressant att se vad som händer under de närmaste månaderna, jag gissar att det snart är dags för en stigning (som redan börjat?), sedan en platå, och så åter en stigning.

mvh
Hans Bengtsson
wilt

Post by wilt »

Ja, verkligen bra jobbat Thomas!

Apropå GM Cam: vilka jämförelsestjärnor använder du? (För visst är det så att denna stjärna ännu inte fått någon AAVSO-sekvens?) Kan man dela ut sekvenser till andra användare i Vphot?

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

ThomasK

Post by ThomasK »

wilt wrote:Apropå GM Cam: vilka jämförelsestjärnor använder du? (För visst är det så att denna stjärna ännu inte fått någon AAVSO-sekvens?) Kan man dela ut sekvenser till andra användare i Vphot?

/Gustav
Jag har gjort en sekvens från NOMAD-katalogen för GM Cam. Det blir rätt så stor inbördes inkonsekvens mellan stjärnorna, vilket visar att magnituderna i NOMAD inte är helt pålitliga, men om man använder samma sekvens blir ju iaf. obsarna jämförbara med sig själva.

Det finns ett val för att dela sekvenser i VPHOT under "Admin -> Sequences", jag har testat att dela den till dig, kan du se om den dykt upp? Är lite osäker på vilket användarnamn man ska fylla i när man delar.
Thomas Karlsson
wilt

Post by wilt »

Jättebra - tack! Jag ser sekvensen i menyn Load sequence. Dags att lägga en eller annan beställning på denna stjärna.

/Gustav

wilt

Post by wilt »

ThomasK wrote:
wilt wrote:Jag tycker att V0358 Lac har ökat ganska snabbt, för att vara en mira med en period på 332 dygn. Är måhända den korrekta perioden hälften av vad som anges i GCVS?
/Gustav
Spännande, vi får väl se om den nått max eller om det är en puckel på kurvan. Upptäckaren Romani (den ende som publicerat maxima för stjärnan) fick ett par maxima så ljusa som 10.0pv. NSVS-obsarna för den tror jag är överexponerade och några andra pålitliga uppgifter har jag inte hittat.
Några mätningar senare, och jag tycker det snarare verkar vara en puckel än ett max; i så fall är förmodligen GCVS period helt OK.

/Gustav

Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Det är fascinerande att följa hur ljuskurvorna för de 50 bortglömda mirorna växer fram:

http://var.astronet.se/50miror.php

Ljuskurvorna är variablernas "fingeravtryck" som visar flera grundläggande egenskaper hos dem. Dessa 50 utgör bara ett begränsat urval av relativt ljusa men ändå nästan bortglömda miror på stjärnhimlen. Jag upphör aldrig att förundras över att det för vetenskapen fortfarande återstår, efter alla år av astronomiska undersökningar, att säkert bestämma elementära parametrar som periodlängd för dessa miror. Och då särskilt med tanke på att de vid maximum kan studeras med ett litet amatörteleskop och att de med moderna fotometriska metoder kan följas genom större delen av ljusväxlingscykeln.

Lite konstigt att det är så - men roligt och bra för observerande amatörastronomer!

mvh
Hans Bengtsson
ThomasK

Post by ThomasK »

Ja det är kul att se hur ljuskurvorna utveklar sig över tiden och att vårt program med de 50 bortglömda har blivit en sån framgång. Ett stort TACK till alla er som bidragit med observationer. I GCVS-katalogen finns 5000 miror och av dem kan man väl säga att ungefär 500 är någorlunda väl studerade, så det finns mycket utrymme kvar för projekt som vårt.

En anledning till att miror är lite negligerade kan ju vara att det tar flera år eller decennier innan man får fram karaktären för ljuskurvan, amplitud, period m.m. I det tidsperspektivet kanske många forskare och amatörer satsar på objekt med snabbare skeende.
Thomas Karlsson
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Fotade av ett gäng av dem i förrgår kväll. Har dock bara behandlat en liten del av bilddatan ännu. Nackdelen med ACP Scheduler. Man får lätt mycket data då man är igång :)
ThomasK

Post by ThomasK »

V358 Lac verkar fortsätta svagt uppåt. Platån har varat över en månad nu. Det borde väl snart vara dags för den att spurta mot max nu? V389 Lac har också stannat upp. Det verkar vara rätt liten amplitud på denna stjärnan, minimat vi fångade i slutet av oktober var på 13.6 och den ev. platån nu ligger bara en magnitud högre.
Thomas Karlsson
ThomasK

Post by ThomasK »

Wikin över våra 50 miror är nu uppdaterad med alla maxima vi observerat t.o.m mitten av december. 22 st fick jag ihop, varav två för ER Lyr. Det är alltid vanskligt att bedömma exakt vilket datum ett maximum inträffar. Jag har använt medianvärdet från resultaten av 3:e till 6:e grads polynomkurvor och därefter gjort en manuell granskning av varje maximum och justerat tidpunkt och maxmagnitud där jag tyckt det framräknade värdena inte stämt.
Thomas Karlsson
ThomasK

Post by ThomasK »

Bakgrundsinformationen för alla 50 bortglömda miror är nu klar på wikin (http://astronet.se/wiki/index.php/50_bo ... 6mda_Miror), sista stjärnan var DX Vul. Upptäcktshistoria, äldre studier och en del astrofysisk information, med länkar till alla artiklar som finns on-line. Även alla publicerade maxima/minima som jag lyckats hitta plus maxima/minima framtagna från NSVS-, ASAS- och Kepler-data finns med och med aktuell analys av stjärnornas perioder.

Har ni märkt en kul grej när man Googlar på variabelnamn nu för tiden, att i de flesta fall kommer Astronet och SVO upp bland de första alternativen i träfflistan!
Thomas Karlsson
ThomasK

Post by ThomasK »

Förutom observationer i V och visuellt har det ju gjorts en hel del obsar i R och B av våra 50 bortglömda miror. Jag gjorde ett par diagram där man ser färgindex plottat mot perioden. Dels B-V (B magnitud minus V magnitud) och dels V-R (V magnitud minus R Magnitud). För 39 av stjärnorna finns nu B-V och för 43 stycken V-R. Resultatet blev rätt intressant. Man kan se att B-V med tre undantag är i stort sett konstant oavsett period, medan V-R ökar med perioden. Man ska komma ihåg att B-magnituderna mest är mätta när stjärnorna är i sin ljusaste hälft medan R-magnituderna är mer spridd över hela fasen och att för flera av stjärnorna bygger deras färgindex på en enda mätning.

De tre stjärnorna som avviker i B-V är IV Peg, XY Cyg och V358 Lac
50Miror_BV.jpg
50Miror_BV.jpg (38.79 KiB) Viewed 5663 times
50Miror_RV.jpg
50Miror_RV.jpg (37.51 KiB) Viewed 5663 times
Thomas Karlsson