Mycket bra idé!Tompa wrote: del snygga kurvor! Kanske dags för en workshop? Det skulle vara kul att lära sig lite mer om periodberäkningar och annat.
Mvh,
Tomas W
/Gustav
Mycket bra idé!Tompa wrote: del snygga kurvor! Kanske dags för en workshop? Det skulle vara kul att lära sig lite mer om periodberäkningar och annat.
Mvh,
Tomas W
Jag har gjort en sekvens från NOMAD-katalogen för GM Cam. Det blir rätt så stor inbördes inkonsekvens mellan stjärnorna, vilket visar att magnituderna i NOMAD inte är helt pålitliga, men om man använder samma sekvens blir ju iaf. obsarna jämförbara med sig själva.wilt wrote:Apropå GM Cam: vilka jämförelsestjärnor använder du? (För visst är det så att denna stjärna ännu inte fått någon AAVSO-sekvens?) Kan man dela ut sekvenser till andra användare i Vphot?
/Gustav
Några mätningar senare, och jag tycker det snarare verkar vara en puckel än ett max; i så fall är förmodligen GCVS period helt OK.ThomasK wrote:Spännande, vi får väl se om den nått max eller om det är en puckel på kurvan. Upptäckaren Romani (den ende som publicerat maxima för stjärnan) fick ett par maxima så ljusa som 10.0pv. NSVS-obsarna för den tror jag är överexponerade och några andra pålitliga uppgifter har jag inte hittat.wilt wrote:Jag tycker att V0358 Lac har ökat ganska snabbt, för att vara en mira med en period på 332 dygn. Är måhända den korrekta perioden hälften av vad som anges i GCVS?
/Gustav