Objekt: M42 Orionnebulosan
Exponering: 11*30 sek
Fotograf: Fredrik Karlsson
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: Orionnebulosan med okonventionella medel. Teleskopet är en vanlig reflektor, ett SkyWatcher 150PDS. Men monteringen är lite speciell... Har satt teleskopet på min hembyggda kameravridare av typen barn door tracker, där man vrider på en skruv för hand för att sköta följningen av stjärnorna. Ett riktigt hantverk med andra ord. Vridaren är ju främst avsedd för användning med vanliga kameraobjektiv, men nu har jag alltså monterat ett teleskop på den :-) Det går, med nöd och näppe. Ett kul projekt måste jag säga som i all sin enkelhet kräver en del uppfinningsrikedom och det blev ju en bild. Lite orunda stjärnor, då uppställningen är extremt känslig för de minsta vibrationer. Men jag skall försöka förfina konstruktionen ytterligare, kanske kommer jag åter med fler bilder på M42 tagna med kreationen.
Kameran är en Pentax K-x i primärfokus, ISO 3200, 11*30 sekunder.
Utrymme finns för förbättring, speciellt som bildbehandlingen huvudsakligen är gjord i JPEG. Jag har också en idé hur jag skall minska de vibrationer som uppstår då man vrider på kameravridarens skruv ytterligare. Hoppas kunna återkomma med ny bild vad det lider :-)

Klicka for att se stor version av bilden