M42 Orionnebulosan - Fredrik Karlsson

Bilder från galleriet
Post Reply
Nokturner
spamtest: JA

M42 Orionnebulosan - Fredrik Karlsson

Post by Nokturner »

Ny bild i galleriet
Objekt: M42 Orionnebulosan
Exponering: 11*30 sek
Fotograf: Fredrik Karlsson
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: Orionnebulosan med okonventionella medel. Teleskopet är en vanlig reflektor, ett SkyWatcher 150PDS. Men monteringen är lite speciell... Har satt teleskopet på min hembyggda kameravridare av typen barn door tracker, där man vrider på en skruv för hand för att sköta följningen av stjärnorna. Ett riktigt hantverk med andra ord. Vridaren är ju främst avsedd för användning med vanliga kameraobjektiv, men nu har jag alltså monterat ett teleskop på den :-) Det går, med nöd och näppe. Ett kul projekt måste jag säga som i all sin enkelhet kräver en del uppfinningsrikedom och det blev ju en bild. Lite orunda stjärnor, då uppställningen är extremt känslig för de minsta vibrationer. Men jag skall försöka förfina konstruktionen ytterligare, kanske kommer jag åter med fler bilder på M42 tagna med kreationen.

Kameran är en Pentax K-x i primärfokus, ISO 3200, 11*30 sekunder.

Utrymme finns för förbättring, speciellt som bildbehandlingen huvudsakligen är gjord i JPEG. Jag har också en idé hur jag skall minska de vibrationer som uppstår då man vrider på kameravridarens skruv ytterligare. Hoppas kunna återkomma med ny bild vad det lider :-)

Image
Klicka for att se stor version av bilden
VigdisVZ

Re: M42 Orionnebulosan - Fredrik Karlsson

Post by VigdisVZ »

Grymt jobbat med hemgjord montering! Riktigt snygg bild.

Riktigt trevligt teleskop också!
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
Nokturner

Post by Nokturner »

Roligt du tycker om bilden! Det läggs ju upp så mycket fantastiska bilder här, många tekniskt närmast perfekta. Men jag testar på med min humbla utrustning och ser vart det leder. Det är i alla fall kul, och svårt. Ställde just upp teleskopet ute på balkongen här för att experimentera lite med att försöka åtgärda vibrationerna, men alla bra stjärnor bestämde sig skyndsamt för att gå i moln i det att jag riktade upp teleskopet mot himlen... Tar jag ner teleskopet kommer de väl fram igen kan jag tro, tills jag monterar upp det igen...
BjörnL

Post by BjörnL »

Snyggt jobbat Fredrik!

Jag funderade på att bygga en "barndoor" för nått år sen, och nu senaste dagarna så har jag blivit sugen igen. Denna bilden gjorde mig inte direkt mindre sugen! :)
Vad har du den monterad på för stativ? Har du haft nån ritning du gått efter när du byggt den, eller har du fixat allt själv?
Nokturner

Post by Nokturner »

Tackar! Jag har provat barndooren på lite olika stativ, verkar inte spela så stor roll vilket. Barndooren i sig och den momentarm de kulleder kameran respektive barndooren sitter monterade med ger en stor känslighet för vibrationer. Hela kedjan ger tillräckligt med svikt för att stativets bidrag tycks oviktigt. Kom fram till detta sedan jag testat ett närmst löjligt stabilt stativ av grova träbjälkar. Skillnaden tycktes mig så liten så nu använder jag i stället ett behändigare Manfrotto 055 XPROB med kulled 498RC2. På barndooren har jag ett enkelt Velbon videohuvud inköpt för snart 35 år sedan för kameran/teleskopet. Ett växelhuvud vore mycket bättre, lättare finjustera hur man riktar in teleskopet på motivet då. Vibrationerna uppkommer då man med fingrarna vrider på barndooren för att följa stjärnorna.

Jag googlade nätet då jag gjorde barndooren och hittade en massa bilder och skisser/ritningar jag tittade på. Utvärderade det hela och kom fram till ingen motor och en modifierad barndoor efter eget huvud. Modifieringen består i att man vrider barndooren medelst en visare på barndoorens ovansida. Detta gör en exakt och kontrollerad vridrörelse mycket enklare. Jag valde också den modellen med en böjd skruv/gängstång, så att man får en följande rörelse av rätt hastighet hela skruvens längd. Det finns bilder på bygget i Populär Astronomi nr 2 2011. Lycka till om du slår till och bygger en, jag tyckte det var kul och den är rolig att använda. Det är lite av hantverk över handhavandet och man lär av misstagen, det är inte helt enkelt :-)
BjörnL

Post by BjörnL »

Ok. Tack för infon!
Kan tänka mig att själva byggandet är en stor del av det roliga!

Jag har också googlat lite och tänker nog också satsa på en helt manuell. Verkar knepigt att få tag i nån motor med så låg rpm som funkar med likström. Om du har nån bra sida att tipsa om så vore det sjysst. Har kollat lite på astronomyboy.com. Hur fungerar det med gängstången? Har du gjort så att du vrider skruven 1 varv per minut då eller? Blir det inte svårt att få gängan att funka om man böjer den?
Nokturner

Post by Nokturner »

Ja byggandet var halva nöjet! Försökte sätta mig in i det där med motor då jag funderade ut lämplig modell. Kom fram till att det hela drar iväg då. Hittade tex dessa motorer:
http://www.servocity.com/html/1_rpm_gear_motor1.html
http://www.scientificsonline.com/catalo ... +rpm+motor
Men jag vet inte om de gör jobbet. Batterikapaciteten förändras ju med temperaturen/kyla, kanske påverkar det motorvarvtalet och då funkar det inte. Någon som vet hur det är med detta kanske kan ge besked. Jag tyckte mig komma fram till att man behövde en stegmotor med tillhörande styrelektronik för att lösa uppgiften. Det är ju så att det inte är helt trivialt att tillverka en barndoor med helt exakt mått mellan gångjärn och drivskruv. Man skall ha tillgång till proffsiga träbearbetningsmaskiner då istället för ett handborrmaskinstativ från Biltema... Motorvarvtalet kan därför behöva justeras med hänsyn till tillverkningsfel. Mycket enklare kompenserat för om man vrider för hand. Dessutom blir hela konstruktionen enklare.

Ja jag vrider en visare fäst på en skruv som följer gängstången med ett varv per minut. Visaren sitter ovan en "urtavla" med 60 sekundmarkeringar på ett varv likt en klockvisare. Bara att vrida i rätt takt mha en klocka :-) Har kört min i 5 minuter med 300 mm objektiv på APS-C sensor och det har fungerat tillfredsställande. Gängen funkar fint fast stången är böjd. Om gängen kärvar kan man korta av hongängans längd så inte lika många gängor är i ingrepp.
Tompa

Post by Tompa »

Snyggt och intressant med egen produktion av utrustning. Det skulle vara kul att se en bild av apparaten oxå!
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Nokturner

Post by Nokturner »

Har nu lagt in bilder på arrangemanget i ett foruminlägg under "Teleskopbygge och hembygge".
Nokturner

Post by Nokturner »

Har nu lagt upp en uppdaterad version av bilden. Tror kamerasensorn fångar färgerna lila på detta vis, har egentligen inte gjort så mycket med dem. Vitbalanserat en lätt ljusförorenad orangetonad himmelsbakgrund. Tror inte detta har någon dramatisk effekt på nebulosans färger. Sedan om detta är "rätt" färger antar jag kan diskuteras. Förslag mottages gärna på bildens färger.

Förövrigt är bilden fortfarande redigerad i 8-bitarsläge, då jag saknar program för högre bitdjup. Har försökt vara försiktig med brusreduceringen, vilket nog syns. Tycker mer om detta än utsmetade detaljer. Klart bilden skulle vinna mycket på mer exponeringstid, men det var dessa 11 bilder som var någorlunda fria från vibrationer av alla de jag tog.

Synpunkter och förslag på bilden/redigeringen mottages som sagt gärna. Känner mig ännu som novis på detta område och är öppen för intryck och förslag.
Nokturner

Post by Nokturner »

Ytterligare en ny version där jag bla dämpat det lila. Känner mig själv nöjd med bilden nu. Skall den förbättras ytterligare får jag nog gå ut och fotografera om den och hoppas på mindre vibrationer i utrustningen :-)

Return to “Bilder”