NGC 4565 Nål galaxen - Gunnar Wilhelmsson

Bilder från galleriet
Post Reply
gunnar
spamtest: JA

NGC 4565 Nål galaxen - Gunnar Wilhelmsson

Post by gunnar »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 4565 Nål galaxen
Exponering: 46Lightsx5min, 44Darks, 11Flats
Fotograf: Gunnar Wilhelmsson
Teleskop: Skywatcher 190MN Astrograph
Kamera: Canon 500D(omoddad)
Kommentar: Hej.
Här kommer min bild på nål galaxen, bildmaterialet kommer från förra säsongen. I brist på bra fotoväder blev jag tvungen att leta fram gamla bilder som jag glömt att behandla. Hittade många på nålen! Bildmaterialet är från 3 olika nätter under vintern-våren 2012. 29Lightx5min/ISO800,+ 17Lightx5min/ISO1600. Total exponering är 3h,50min. Stackningen av bilderna är gjord i DeepSkyStacker och bildbehandlingen är gjord i Photoshop-Cs5.

/Gunnar

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Balboa

Re: NGC 4565 Nål galaxen - Gunnar Wilhelmsson

Post by Balboa »

hej Gunnar fin bild. fotar du i Raw format.
jag har själv en canon 550,när jar fotar i RAW format och överför dom i registack så blir bilden röd.
måste man göra om formatet eller hur gör man , finns det någon kunnig som kan svara på detta.
Tompa

Post by Tompa »

Snyggt Gunnar!
Jag har försökt mig på denna, men inte lyckats så här bra. Det ser ut som att din montering följer bra, jämfört med min.
Bakgrunden ser lite mörk ut på min skärm, de svagare bakgrundsgalaxerna försvinner en aning.

Balboa: Jag vet inte om detta kan funka, men när jag stackar .cr2 i DSS väljer jag under, "Settings... RAW/FITS DDP settings", Adaptive Homogeneity-Directed (AHD) Interpolation. Jag kommer inte ihåg var jag hittade det tipset, men med den blev det lättare att få fram färgerna från min EOS550D. Kan vara värt ett försök.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Lazze

Post by Lazze »

Hej Gunnar,

Fin bild och grunddatat verkar riktigt bra, men har du provat att sträcka lite mer på den i PS? Jag provade att ta in jpg:n i PS och tyckte att det fanns betydligt mer att hämta där så att smågalaxerna framträder tydligare och NGC4565 blir ljusare utan att kvaliten blev dålig.

Färgkanalerna är inte riktigt alignade, men när jag provade att göra det så blev bilden ännu rödare vilket kändes lite märkligt eftersom jag själv fotat denna med en omoddad Canon inifrån stan och fick en betydligt blåare variant. Vad som är "rätt" färg låter jag däremot vara osagt. På nätet finns åtskilliga färgvariationer.

/Lasse
glappkaeft

Post by glappkaeft »

Balboa wrote:hej Gunnar fin bild. fotar du i Raw format.
jag har själv en canon 550,när jar fotar i RAW format och överför dom i registack så blir bilden röd.
måste man göra om formatet eller hur gör man , finns det någon kunnig som kan svara på detta.
RAW bilderna från en DSLR kamera är inte färgbalanserade. Oftast handlar det om att dra upp grönt en bit samt dra upp blått en hel del. Hur mycket beror på kameransmodell samt ofta lite tycke och smak.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Torbjörn

Post by Torbjörn »

Det var verkligen en fin bild av NGC 4565 Nålgalaxen. Jag har själv inte ägnat mig åt djuprymdfoto men jag får erkänna att det kliar i fingrarna att försöka själv när man ser sånt här :good: Är det NGC 4562 som man ser vid sidan? Jag gillar verkligen bilden hälsar Torbjörn
gunnar

Post by gunnar »

Balboa wrote:hej Gunnar fin bild. fotar du i Raw format.
Hej Balboa.
Jag fotar i RAW format. Jag kan inte Registax men i DSS som jag använder behöver man inte göra om formatet.

Hälsningar
Gunnar
gunnar

Post by gunnar »

Tompa ,Lazze och Torbjörn!
Tack! Ja jag insåg också att bilden var lite för mörk i dag (alldeles kolsvart var den när jag öppnade upp den på astronet i min iphone!) men Inte i går, kanske var det tvillingarna guinness fel att bilden blev mörk för dom var med mig hela tiden under bildbehandlingen. :) Nu har jag gjort en ljusare variant av bilden och den ligger uppe i galleriet nu. Tar gärna mer synpunkter, kanske den blev för ljus nu?

Mvh
Gunnar
glappkaeft

Post by glappkaeft »

På min skärm skulle jag vilja göra den ännu ljusare men mellan olika betraktares tycke och smak, olika monitorer, inställningar och färgprofiler vem vet igentligen? ;) Oavsett så är dock bilden tokbra (små runda stjärnor samt bra med signal)!

Ett av mina favoritknep är att testa att "fiska efter detaljer" i bilden genom att göra överdrivna justeringar med kurvor, nivåer och färginställningar för att se vad som gömmer sig i bilden (ett knep jag plockat upp från en polare som är ljudtekniker). Det ser ut som om att det forfarande går att få fram lite mer blått, mer kontrast i galaxens svagare ytterdelar samt mer av bakgrundsgalaxerna (se bilagan för ett exampel).

Edit: Det ser ut som om man måste ladda ner bilden för att se hela "efter"-bilden samt kurvan jag använde.

kurvtest.jpg
kurvtest.jpg (163.05 KiB) Viewed 5633 times
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Grinde

Post by Grinde »

Väldigt fina detaljer, bra jobbat!!

Det ser ut att finnas en hel del godis i bakgrunden, tycker du gjort helt rätt att ljusa upp den. Den enda jag personligen tycker skulle bli snyggare, är om du justerar bakgrunden lite. Jag tycker den har lite för mkt färg, och då åt det blå/gröna hållet... Pröva tex med färgbalans i photoshop (ctrl + b) i mellantonerna med värdena 0 -20 -20 och klicka i att du vill preservera luminansen. Det här är såklart en smaksak hur mkt färg man väljer att lämna kvar i bakgrunden, vissa kör med helt neutral/grå bakgrund, medans andra föredrar en svag dragning mot tex det blåa.

Ännu en gång, imponerande resultat
gunnar

Post by gunnar »

Grinde wrote:Väldigt fina detaljer, bra jobbat!!

Det ser ut att finnas en hel del godis i bakgrunden, tycker du gjort helt rätt att ljusa upp den. Den enda jag personligen tycker skulle bli snyggare, är om du justerar bakgrunden lite. Jag tycker den har lite för mkt färg, och då åt det blå/gröna hållet... Pröva tex med färgbalans i photoshop (ctrl + b) i mellantonerna med värdena 0 -20 -20 och klicka i att du vill preservera luminansen. Det här är såklart en smaksak hur mkt färg man väljer att lämna kvar i bakgrunden, vissa kör med helt neutral/grå bakgrund, medans andra föredrar en svag dragning mot tex det blåa.

Ännu en gång, imponerande resultat
Tack Jonas!!
Jag är inte nöjd med bakgrunden heller men denna version blev ganska mkt bättre än den första som låg uppe så jag lade ändå in den. Jag ska prova och trixa lite mer med bakgrundsfärgen när tid ges!

Hälsningar
Gunnar
VigdisVZ

Post by VigdisVZ »

Bra jobbat Gunnar, kul att se vad du kan leverera med din Mak-Newt.

Tack för hjälpen med NEQ-6an, fortfarande ingen lucka i molnen så jag har inte hunnit testa på riktigt, men i vardagsrummet känns altitude-skruven rikigt bra!

Carl
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan

Return to “Bilder”