Månen - Sinus Iridium - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Peter R

Re: Månen - Sinus Iridium - Peter Rosén

Post by Peter R »

Jag gissar att artifakterna uppstår på ungefär samma sätt som de mörka ringarna man får runt stjärnor om man kör för mycket oskarp mask t.ex.
Det finns en del specifika artefakter som uppstår med TIS-kamerorna. De förstärks naturligtvis av skärpningen men denna är inte själva orsaken utan verkar vara kopplade till fångstfrekvensen, signalstyrkan och även hur man väljer stackningspunkterna vid efterbehandlingen. Jag tror att även mikrolinserna på CCD:n är en stor bov i dramat även om de givetvis fyller en funktion.
Den huvudsakliga artefakten är väldigt påtaglig och störande vid planetfoto och är en slags kantstuds som påminner om newtonringar, kallas ofta för lökringar eller onion-rings.
Syns i denna Jupiteranimation på planetens högra sida: http://astronet.se/view_image.php?id=1494
Det tar nästan mer tid och energi att hantera dessa artefakter än att behandla bilderna i övrigt så det skulle vara väldigt skönt att få en lösning på det.

Här är 2 delbeskärningar från samma grundbild från min senaste bearbetning av Copernicus. 2.200 frames stackningspunkten satt på Copernicus kratervägg och efterskärpt.

Här syns främst en kantstuds i skuggpartiet av kraterväggen men i övrigt är det inte så farligt
Artefakter-01.jpg
Artefakter-01.jpg (216.1 KiB) Viewed 991 times
I den här delbeskärningen som ligger längre ut från bildcentrum finns en mängd artefakter som är svåra att behandla bort
Artefakter-02.jpg
Artefakter-02.jpg (177.57 KiB) Viewed 991 times