Månen - Sinus Iridium - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Peter R

Månen - Sinus Iridium - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Månen - Sinus Iridium
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: OO-CT 250 f/4,8
Kamera: DMK-41AF02
Kommentar: Tredje och sista bilden av Månen från den 11:e. Det gäller att passa på de få gånger som turbulensen är låg.

Fotograferad med en 2,5x Powermate, f/12 och rödfilter.
/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Bengt

Re: Månen - Sinus Iridium - Peter Rosén

Post by Bengt »

Denna gången har du nästan överträffat dig själv. Helt otroligt bra, fantastiskt bild. :good: :good: :good:
Hade jag varit i dina kläder hade jag samlat alla månbilder o gjort någon form av månatlas.
Det hade blivit otroligt poppis inte minst bland skolungdomar med en svensk sådan sida med lite förklaring om höjd på berg osv.Märker på min egen hemsida hur poppis denna typ av motiv är . Dina bilder är av en helt annan klass!!
Kanske får du samma roliga kommentar som jag fick där de trodde jag var en astronout efter visat lite av mina gamla månbilder för en elev i de yngre åren :D

Än en gång jag blev grymt imponerad av just denna bild.Tack för du dela med dig!

Bengt
hansg
spamtest: JA

Post by hansg »

Toppenbild Peter!!
Apropå skola så sände jag under en period Månbilder till en skola i Indien som anv bilderna i matte undervisningen, genom
kraterbergens skuggor räknade man bla ut dess höjd.
Något för Bengt att införa i höst :D
h-g
Cristofer

Post by Cristofer »

Oerhört bra, skarpt som attan.

Varför har man rödfilter?
Robert
Site Admin

Post by Robert »

"Oj så skarp" sa min fru som trodde det var en bild från Nasa först :) Bra betyg...

DU måste verkligen haft stabil luft den kvällen. :good:
Peter R

Post by Peter R »

Tack :D
Jag är själv nöjd med de 3 Månbilderna från den 11:e då turbulensen plötsligt lugnade sig så förhållandena blev riktigt bra i gryningsljuset.
Jag har dessutom skaffat en "Baader laserkolli III" som gör att det går lättare att kollimera tuben på ett tillförlitligt sätt vilket kanske också märks på resultatet.
Ja det är väldigt givande att hålla föredrag för skolungdomar och man får ofta oväntade frågor och reaktioner. Jag hade hållit ett föredrag för 200 gymnasieelever under astronomiåret och fick bl. a. frågan om det var sant att 2012 kommer Jorden att gå under!

H-g: vilken förträfflig praktisk applikation. Hur fick du kontakt med den skolan?

Christofer: I teorin klarar de korta våglängderna dvs. blått och UV att teckna mindre detaljer men är mera känsliga för turbulensen. Turbulensen är däremot mycket lugnare i rött och IR och därför vinner man ofta i skärpa att använda dessa filter. Om det är riktigt lugnt vinner man på att snarare använda ett grönt filter, kanske t.o.m. blått men det är mycket sällan förhållandena lämpar sig.
På Månen och Solen som är neutrala i färg gör det ingen skillnad men på planeterna, främst Mars och Jupiter förändras naturligtvis utseendet i de olika våglängderna.

/*Peter R
hansg

Post by hansg »

"H-g: vilken förträfflig praktisk applikation. Hur fick du kontakt med den skolan?"

Har sedan massor med år en kontakt med Mano Pai (förenklad stavning) i Ahmedabad, han sysslar en del med astro undervisning och föreningsarbete inom astronomi, så han frågade om jag kunde bidraga med bilder för nämnda skolarbete.
Detta var väl någon gång under åren 2002-2003.
Edit:
rätt namn är Manoj Pai,Confederation of Indian Amateur Astronomers.
Jobbar på ministeriet för Information and Radio
h-g
LasseH

Post by LasseH »

Värst vad alla var snälla mot dig Peter. :good: Jag skulle vilja se bilden med lägre kontrastförstärkning utan alla de artifakter som syns i princip överallt där kontrasten är stor (om man tittar noga). Jag tror den skulle vinna på det, eller...
Lasse H.
Timo

Post by Timo »

Håller med LasseH !
Men samtidigt vet jag att Peter gillar att dra i kontrast spaken :D
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
hansg

Post by hansg »

Objektet vinner på kontrasten, men vill man ha en vanlig vykortsbild så kanske ni har rätt.
h-g
Timo

Post by Timo »

I mellanstorleken OK men i största formatet stör det åtminstone mitt kritiska öga.
Fast som på Peters förra bild "håller jag mest till" i de låglänta områdena och där märks det inte.
Timo N.
Bengt

Post by Bengt »

Har väl en hel del med vilken upplösning och kontrastinställning man har på sin skärm hur mycket sånt syns . Jag tycker inte det är så mkt artefakter så det stör på min skärm med min skärmupplösning,(om jag inte trycker näsan in skärmen o leker pixelpolis.)
Tycker det har funnits andra månbilder tidigare som det mer befogat på om för mycket kontrasten än just denna.
Hur man än vänder o vrider på det har jag inte sett en bättre Sinus Iridium på detta forumet men det är väl då man blir extra synad i sömmarna :D

Bengt
Peter R

Post by Peter R »

Hej,
Jag tycker absolut att det är ok att få höra lite negativ kritik och ibland är det nödvändigt för att kunna ifrågasätta det man själv gör.
Med mina kameror från TIS så blir det tyvärr en hel del kantstuds och artefakter. Det har dock blivit betydligt bättre sedan jag började köra på 7,5 b/s i stället för maxhastigheten 15b/s även om integrationstiderna därigenom har blivit dubbelt så långa.
Många av dessa skönhetsfel försöker jag ta bort eller minska i efterhand där det går men en viss mängd kommer alltid att vara kvar och synas även vid lägre kontrast och skärpa.
Jag vill naturligtvis göra vackra bilder men det är inget självändamål utan jag är också noga med att få fram små detaljer och då blir det ibland en en skör balansgång.

Jag har nu arbetat om bilden och ersatt den ursprungliga med en version som förhoppningsvis ligger på rätt sida :D .

/*Peter R
Timo

Post by Timo »

Ja Peter, smaken skiftar ju och även orsaker till varför man vill ha en bild si eller så.
Du har förklarat vad du vill framhäva och det köper jag !
Vidare så har du koll på grejerna du använder vilket troligtvis vi andra, åtminstone jag, inte har.
Vissa ställen och vinklar på kraterkanter får ett väldigt högt albedo, beroende på solens vinkel, och att det bränner där är svårt att åtgärda.
Men jag gillar din nya variant och hoppas du inte tappat något av det du ville få fram.
Timo N.
LasseH

Post by LasseH »

Det var något sådant jag var ute efter. Denna version är i mina ögon mycket skönare att titta på. När jag såg den nya bilden på hemmaskärmen innan jag läste ditt inlägg trodde jag ett tag att artifakterna jag sett som nu försvunnit kanske berodde tokiga inställningar på min jobbskärm. I sådana här bilder med så mycket detaljer vill man krypa nära och efter en stund börjar man då se de små sakerna. Jag gissar att artifakterna uppstår på ungefär samma sätt som de mörka ringarna man får runt stjärnor om man kör för mycket oskarp mask t.ex.
Snyggt,
Lasse H.