har ett astromaster 130eq för tillfället (men är på g att köpa ett nexstar 127 SLT istället), hur som helst..
säg att jag ska kolla på månen så spelar det ju ingen roll vad jag använder för okular osv för den är ju i stort sett omöjlig att inte se

men säg att jag vill se jupiter, vad behöver man för okular då?
eller om jag t.ex vill se en nebulosa (IC 434 "hästhuvudet") eller en galax (M51), vad ska man ha för okular då?
det jag vill komma fram till är alltså att jag förmodar att man måste ha olika okular för att ens se en viss typ av objekt?
och framförallt, hur vet man VILKA okular man ska ha för att se de olika objekten?
och ser man det verkligen genom okularet som man t.ex ser det på bilderna på detta forum eller är det bara kameran som fångar upp alla färger och mönster osv? (t.ex denna bild: http://astronet.se/view_image.php?id=16 ... =1&filter=)
själv har jag suttit några nätter och försökt hitta saker men det enda jag ser på himmelen är svart, svart och åter svart (förutom massa vita prickar i form av stjärnor)
visst, det beror ju säkert till stor del att jag inte hittar på himmelen, men även om jag skulle vara "spot-on" på ett objekt (eller typ använda ett go-to så att objektet verkligen är där) så förmodar jag att det inte ens syns om man inte har rätt okular osv.
om någon kunde svara på detta så att en nybörjare som jag förstår så skulle jag vara tacksam!