Mars, opposition 2012-03-03. - Roger Utas

Bilder från galleriet
Post Reply
utas
spamtest: JA

Mars, opposition 2012-03-03. - Roger Utas

Post by utas »

Ny bild i galleriet
Objekt: Mars, opposition 2012-03-03.
Exponering: 1/91 sek. 60 fps.
Fotograf: Roger Utas
Teleskop: Celestron C8 xlt
Kamera: TIS DMK.21.618
Kommentar: Hej.

Bilden visar en molnig Mars från 3/3 när den var i opposition.
Det är en rgb -komposition med 1500/färgkanal stackade. TV 2 x barlow, med 40mm förlängning, ca: f/25.
Seeingen var riktigt bra den kvällen, tyvärr ganska turbulent luft, så jag fick använda en snabb slutartid, 1/91 sek. Fick därför kräma på med ganska mkt. gain, speciellt på blå kanal, dock inte så det påverkade grynigheten i bilden så det stör.
Då min nya C8:a har visat sig ganska svårkollimerad och ha svårt att hålla kollimeringen, var den LITE off i kollimeringen vid fototillfället. Jag vågade inte finkollimera när seeingen var så bra, det kan ta en ända med förskräckelse då det på min balkong är mycket svårt att komma åt korrektorn/kollimeringsskruvarna. Hade dessutom legat i flunsan en vecka, så jag var väl inte riktigt i stånd att få till det riktigt, heller.. Nu blev resultatet ok. ändå, så jag skall inte klaga. Jag var även ute 4/3 och 7/3, och den 7/3 var det riktigt bra seeing och ingen turbulens. Då hade jag korrigerat kollimeringsfelet också. Månen, som stod väl nära Mars den kvällen störde dock mycket, i och med sämre transparens/lätt dis som "tog färg" av månskenet. Lägger ut bilder från de kvällarna med.

Hur som helst är det inressant med den kraftiga molnbildningen som syns så tydligt även genom ett teleskop med moderat apertur, som C8:an. Bilden är lite uppskalad.

Mvh, Roger.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Frazze

Re: Mars, opposition 2012-03-03. - Roger Utas

Post by Frazze »

Wow riktigt bra! Väldigt skarp och fin.
På min skärm ger den en lite 3D-känsla faktiskt. Det ser ut som den verkligen vill ploppa ut ur skärmen :)

Mvh
Daniel
Oortcloud

Post by Oortcloud »

Ser jättebra ut! Sitter dock med min iPhone nu men du verkar fått med mycket detaljer. Det är den "nya" DMK kameran ser jag. Funderar skarpt på en sådan.

Martin
skafar65

Post by skafar65 »

Grymt fin bild på Mars! Tycker nivån på Marsbilderna ökar här på Astronet hela tiden! Kan det bli mycket bättre snart? Imponerande 3-D känsla och så knivskarpt rund på något vis?

Riktigt fin! Mvh //Micke
Peter R

Post by Peter R »

Hej Roger,

Då var du igång med besked. Riktigt bra med detaljer och du har även en fin separation av polarisens två delar.
Möjligtvis tycker jag att Mars drar lite för mycket åt det blå-gröna hållet. Den här oppositionen blev definitivt bättre än vad jag hade förväntat mig och bådar gott för den om 2 år.

/*Peter R
Lars L

Post by Lars L »

Riktigt bra bild på Mars "delningen" på nordkalotten syns och de moln som flera observerat.

/Lars L
utas

Post by utas »

Hej!

Tack för alla vänliga kommentarer!
Jag har dragit ner på grönt & blått samt ökat lite på röd kanal. Jag är ju inte så bra på det där med färger (lätt färgblind) och litar på Peters omdöme, då jag vet att han är duktig på att få färgerna rätt!

Martin: Tillsammans med C8:an är den nya DMK:n perfekt, med sin högre känslighet. Givetvis blir det skillnad även med din 10" Newton, men man får ju lite grann väga in kostnaderna med! Jag hade nog inte uppgraderat om jag bara skulle använda C9,25". DÄREMOT misstänker jag att den nya DBK:n drar nytta av den ökade känsligheten även med ett större instrument, och bör ge avsevärt bättre resultat än den gamla.

Micke: Det är klart, en natt med liknande förhållanden och ett större instrument (välkollimerat), då har vi nog ett helt annat resultat än med lilla C8:an! Men som balkonginstrument är den oslagbar med sitt lilla fysiska format, snabba nedkylningstid och optik som är helt ok!

Lars: Bilderna jag tog den 7/3 visar riktigt kraftiga "bomullstussar" på planeten! Lite strul med att få till den datan rätt färgmässigt pga. att månen färgade himlen lätt blåaktig. Skall ta i det vid tillfälle. Har hållt på i mitt hemman med uppsättning av hyllor och annat hela dagen. Denna Mars -bild finns mycket kvar att göra på, bla. lägga till IR -kanalen, mm. Då framhävs molnen ännu tydligare, har gjort några snabba försök, men inget färdigt. Jag har ännu mycket data från 11-11-11, på Jupiter som måste tas omhand också... Det får nog bli fotoförbud ett tag nu, tills all data är genomgången.... :D

Mvh, Roger.
Lars L

Post by Lars L »

Att flytta är ett trauma! Även om jag inte gör något själv nuförtiden, har man med åldern samlat på sig så mycket prylar som man inte behöver. Precis som om man skulle vara odödlig - antar att man inte är ensam om detta?

Tursamt för mig har jag numera en sambo som inte kräver taveluppsättning kl. 05:00 UT. :D
utas

Post by utas »

-Jag håller med angående flyttar... de är ett lika stort trauma varje gång, och precis som dagen efter en redig fest, svär man att detta var sista gången... :D Kontentan är att man aldrig lär sig!! Fast nu var det ju en ypperlig astrings -balkong inblandad i flytten, så det fanns iaf. ett gott skäl att utsätta sig för detta trauma igen!
Ang. prylar, så hyr jag ett förråd på 30 kvadrat... -som är fullt av "bra att ha grejer"! Jag skall ta tag i det bara jag får den där extra lilla gnuttan enerigi över.. -kommer således att dröja ett bra tag!!

Behöver även rensa ut bland mina teleskop! Har haft ett par ute (reflektorer) till försäljning, men det är ingen som nappat! I och med att jag fick tillgång till natthimlen hemifrån, och med tanke på balkongens litenhet finns det inte fysisk plats för de annars utmärkta OO reflektorerna... :sad: C8:an är en perfekt kompromiss vad gäller storlek och låga krav på montering, samt hygglig optiska prestanda!

Skall se om jag får till ett par Marsbilder till, ur rådata -samlingen! Börjar bli dags att rensa ur den samlingen med, den upptar fn: 1 st. 2 TB, 2 st. 1 TB, 1 st. 500 GB och slutligen 1 st. 250 GB externa hårddiskar.... Ser ett visst mönster... -tillhör nog samlarfolket!

Mvh, Roger.
Lars L

Post by Lars L »

Kan intyga om någon hugad spekulant är intresserad att OO reflektorerna är utmärkta, har en själv. Måste vara ett rent fynd - tänk att som nybörjare börja med en sådan.

/Lars L
utas

Post by utas »

Ja, speciellt 6" f/8 har oförskämt fin optik, om än lite apertur -handikappat... Med sin löjligt låga vikt på runt 4 kilo är det i det närmaste grab´n go! :D

Return to “Bilder”