Objekt: Mars, opposition 2012-03-03.
Exponering: 1/91 sek. 60 fps.
Fotograf: Roger Utas
Teleskop: Celestron C8 xlt
Kamera: TIS DMK.21.618
Kommentar: Hej.
Bilden visar en molnig Mars från 3/3 när den var i opposition.
Det är en rgb -komposition med 1500/färgkanal stackade. TV 2 x barlow, med 40mm förlängning, ca: f/25.
Seeingen var riktigt bra den kvällen, tyvärr ganska turbulent luft, så jag fick använda en snabb slutartid, 1/91 sek. Fick därför kräma på med ganska mkt. gain, speciellt på blå kanal, dock inte så det påverkade grynigheten i bilden så det stör.
Då min nya C8:a har visat sig ganska svårkollimerad och ha svårt att hålla kollimeringen, var den LITE off i kollimeringen vid fototillfället. Jag vågade inte finkollimera när seeingen var så bra, det kan ta en ända med förskräckelse då det på min balkong är mycket svårt att komma åt korrektorn/kollimeringsskruvarna. Hade dessutom legat i flunsan en vecka, så jag var väl inte riktigt i stånd att få till det riktigt, heller.. Nu blev resultatet ok. ändå, så jag skall inte klaga. Jag var även ute 4/3 och 7/3, och den 7/3 var det riktigt bra seeing och ingen turbulens. Då hade jag korrigerat kollimeringsfelet också. Månen, som stod väl nära Mars den kvällen störde dock mycket, i och med sämre transparens/lätt dis som "tog färg" av månskenet. Lägger ut bilder från de kvällarna med.
Hur som helst är det inressant med den kraftiga molnbildningen som syns så tydligt även genom ett teleskop med moderat apertur, som C8:an. Bilden är lite uppskalad.
Mvh, Roger.

Klicka for att se stor version av bilden