Har snyggat till lite till i den hemska färg gradienten jag fick i svärtan i den som ligger ute nu , men den är inte i mål än. Ser nu att h-afa bilden nog inte har blivit helt synkad. Säkert därför det blivit tendenser till stoppljus på en del stjärnor. Tack för påpekandet.Ska som sagt försöka få till mer ha för att se om det går få spiralarmarna lite mer röda.Just nu verkar det vara långt till nästa fotonatt.

Jag tog denna i bin 2x2 och sen är den bara croppad lite.Tror inte jag skala ner den mer i denna versonen. Tveksam till att jag vinner något på att dra upp till Bin 1x1 med min setup.
Jag är som jag skrivit innan mycket nöjd optiskt med denna tub. Gillar man plåta närbilder är det ett prisvärt alternativ.
Sen är det lite som att plåta planeter när man kör i denna brännvidden även på deep sky .Man får ha lite bra flyt för att lyckas. Vad jag förstått har du köpt en bra montering ska inte var något något bekymmer med 2 meter brännvidd på den om du skulle vilja ha det.
Bara tanken köra iväg för att rigga upp på denna brännvidden gör mig rent matt.Prova i två år med refraktor men det blev inte mycket gjort. Beundrar de som har sådan entusiasm.
Den dagen jag uppgraderar blir det förmodligen dock till en renodlad astrograf. Tror den är mer optimal för svenskt seeing. Stor öppning och måttlig fokallängd .
Läste om ett intressant test mellan en tex 140 och en lågbudget newton killen här gjort. Döm själva om det är värt de extra slantarna köpa hitec refraktor.
http://msfastro.net/articles/gso_tec/gs ... mpare.html
Bengt