M 81 Bodes galax - Bengt Svensson

Bilder från galleriet
Bengt

M 81 Bodes galax - Bengt Svensson

Post by Bengt »

Ny bild i galleriet
Objekt: M 81 Bodes galax
Exponering: 105;20;15;15;15; lhargb
Fotograf: Bengt Svensson
Teleskop: GSO10"RC
Kamera: SXVR-H18
Kommentar: Ny liten "testbild" med sxv-h18 kameran. Jag förbannar alla gatlampor varje gång man sitter och försöker få fram något vettigt ur råbilderna. Man får väl skylla sig själv som bor mitt i en tätort. Gjorde mitt bästa i detta försök för få lite hyfs på den brunkletiga bakgrunden.
Ganska uttjatat objekt kanske för de flesta men jag tog på den mest av nostalgi .M 81 var den första galaxen jag tog på för ca 7 år sedan med min h 9:a.
Var ganska svårt guida på ett objekt rakt ovanför huvudet stundtals i 2000mm , men jag tycker det blev ändå acceptabelt runt med mina krav.
Får köpa 2" filter till hösten så kameran sväljer det lägre f talet jag får med reducerare i.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Frazze

Re: M 81 Bodes galax - Bengt Svensson

Post by Frazze »

Mycket stilig bild Bengt!

Gillar den tydliga strukturen nära centrum.

Mvh
Daniel
Tompa
spamtest: JA

Post by Tompa »

Snyggt, det brunkletiga verkar ha försvunnit i tvätten. :D
Funderar själv på att öva lite prickskytte på de närmaste armaturerna i mitt område...
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Lazze

Post by Lazze »

Nog lyckades du med bedriften att få bort brunkletet på den bilden. Bra färger på galaxen i mitt tycke. Själv använder jag alltid någon form av ljusdisfilter inifrån stan. Det underlättar tillvaron lite.

Är lite nyfiken på om du är nöjd med SXVR-H18 kameran för övrigt? Jag har något skumt problem med min Atik så jag sneglar på alternativ.

/Lasse
Bengt

Post by Bengt »

Tackar .

Otur du gilla färgen Lasse :)
Ändra faktiskt precis färgnyansen lite. Såg den var lite väl blå på en av mina skärmar.Gillar nog själv denna bättre . Som vanligt har man 10 varianter :D
Blir ju väldigt subjektivt tyckande om h18
Vill man ha en väldigt lätt smidig kamera med bra support från starlight express är det ett utmärkt val anser jag . Prismässigt är det ju i princip samma som sbigs variant av 8300 men dessa kan man välja vilket filterhjul som helst till.
Mjukvaran har funkat friktionsfritt efter en uppdaterad version av maxim.dl. Skulle det bli strul så är det tror jag enklare skicka till England än till andra sidan Atlanten. Men peppar peppar min sxv- h9 har funkat utan strul i ca 7 år så jag hoppas denna är lika välbyggd..
Den tankar snabbt ner bilderna till datorn. Det som är lite minus är den bör ha 2" filter i snurran. Men det gäller ju flera kaf 8300 ccd under visst f -tal.
Om det är rätt ccd för dig vet jag inte. Det finns ju känsligare kameror om man vill lägga lite mer slantar.

Bengt
Timo

Post by Timo »

Nu är den ritktigt bra Bengt.
De atmosfäriska förhållandena har inte varit så bra här sistone så med tanke på det är det :good:
Ser att du ställt skärpan på centrum delarna :D
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Lazze

Post by Lazze »

Och jag som gillar blått.... Men jag håller med om att den blev bättre i sista versionen.

Kul att höra att du är nöjd med SX:en. För min egen del har jag kommit över en begagnad QHY8 som jag ska prova, men jag hoppas Atik kan reproducera felet jag har på min Atik och då behåller jag den. Annars lär det dröja ett bra tag innan jag får råd med en annan monokamera.

/Lasse
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Ser riktigt bra ut. Du har tom fått med lite av Holmberg 9 (lilla oregelbundna galaxen vid sidan av M81) som man inte ser så myckert av på det flesta bilderna.
bjorne

Post by bjorne »

När jag var en liten grabb så brukade vi släcka all gatubelysning i hela kvarteret genom att lysa på skymningssensorn med ficklampa.
Annars funkar även luftgevär rätt bra :-)
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
Peter R

Post by Peter R »

Hej Bengt

Själva galaxen tycker jag du har fått till riktigt bra men helhetsintrycket skulle förhöjas rejält om du fixade till den fula gradienten i bakgrunden som är nästan helt svart upp till vänster och brun-röd ner till höger. Går det att få lite mera luft runt om så är det en bonus.

/*Peter R
Bengt

Post by Bengt »

Du har rätt Peter bakgrunden är fortfarande mycket mer att önska,men en bild blir inte bättre än dess råbilder. Hann aldrig ta en riktig flat vilket gjorde det nästan omöjligt få till den riktigt bra i första upplagan.
Tycker inte om att trixa för mkt med delar av en bild när den bästa medicinen är ta nya färgdata bilder. Hade ju varit enkelt manipulera ännu mer genom att trixa med delar bakgrunden annars genom tex sänka suturationen eller justera till meningslöshet med levels, curves.
Kameran sitter på plats fortfarande så jag kan köra med tid på den. Framförallt vill ha ha fram mer de röda ha delarna i denna galax. 20 min som jag fick ihop var på tok för lite tid.Som Timo skrev har vi haft dåliga nätter här nere hela vintern. Tror inte jag sett enda kväll där jag ens kunnat se vintergatan på grund av höga tunna moln . Vilket säger lite om mina förutsättningar.
Jag tror jag haft på just denna bild någon ljuskälla som belyst bilden på ena sidan. Jag glömde fälla upp mina extra ljus skydd på sidorna kanske är det därför.
Jag saknar som jag skrev 2" filter vilket gör att bilden är lite croppad samt jag inte kan köra med reducerare denna säsongen. På vissa objekt kommer jag jag nog använda den men på de flesta mindre objekt kommer jag nog fortsätta utan.
Personligen är jag nog inte så mycket för plåta widefield bilder av galaxer med mycket rymd runt .
Jag tycker man missar kunna se små detaljer i en galax genom såna bilder. Dessutom är det ingen utmaning som ger mig någonting astrofotomässigt längre köra genom plutte refraktorer.
Sen om det är estetiskt bäst och faller flertalet i smak är ju en annan sak.

Bengt
skafar65

Post by skafar65 »

Hej Bengt

Det mesta är nog sagt om bilden, den är helt OK men känns om någon säger lite trång? Är det maximalt synfält med dina grejor? Du har cropat men hur mycket? Snygga runda stjärnor, centrum är väldigt snyggt!

Mvh //Micke
Bengt

Post by Bengt »

Hej Micke!

Ja den är croppad med ca 25 procent som försvann. Så det går kräma ur mer även med 2000mm.

Väldigt stor skillnad med reducerare i då jag kommer ner i 1500 bränvidd.
Just centrum var det som jag faktiskt blev mest nöjd med . Var en utmaning få fram stoftbanden i rostbrun ton när man använt ddp på bilden. Men till sist hitta jag fram till en hyffsad metod.

Hur har det gått för dig Micke. Har du haft mer drägligt fotoväder hos dig?

bengt
skafar65

Post by skafar65 »

Kikar på din bild igen. Antingen har du jobbat vidare med den eller såg jag den i dåligt ljus innan. Den är faktiskt riktigt bra! :)

Nej mina försök har stannat upp. Av två skäl. Den nya monteringen kommer nästa vecka, den jag egentligen skulle ha från början (HPS), därför har de sista veckorna inte ägnats åt finjusteringar. Den montering jag har QCI var också på gränsen av vad den orkade bära så jag hade ingen möjlighet att lasta på mer, guide tub mm. Har lekt lite med planetfoto men inte nått något bra resultat (där heller) :)

Mvh //Micke
Grinde

Post by Grinde »

Bra bild! Gillar verkligen färgerna du fått till.
Är den nerskalad i fullstorleksversionen? Tycker du lyckats bra speciellt med tanke på dina förhållanden. Några ljusstarka stjärnor i centrum verkar dock vara både blåa och röda (stoppljus stjärnor?)
Binnar du? Att köra 1x1 med den brännvidden väl overkill här i Sverige
Lite nyfiken på budget-rc tuber, men det långsamma fokalförhållandet och brännvidden avskräcker mig lite ännu.
Är det för långt för att åka till mörkare foto-ställen?