Oväntat bra support

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Starsoft

Oväntat bra support

Post by Starsoft »

Hej

Förmodligen är det fler än jag som har haft besvär med lång handläggning av problem av astroleverantörer, jag vill inte peka ut någon speciell utan det gäller nog de flesta att det kan ta väldigt lång tid ibland och är nog en konsekvens av att branschen ser ut som den gör, med mycket hobbystuk på verksamheterna.

Nu när jag under helgerna äntligen skulle ta mitt nya obs i drift så visade det sig när jag gjorde mina sluttester att det var något problem med mjukvaran, titt som tätt så hängde sig vissa kameror. Till sist så lokaliserade jag felet till en drivrutin för Atik kamerorna, när man kör flera likadana kameror från samma programvara så kan det bli problem. Jag såg framför mig att jag skulle behöva göra om setupen och ändra på hårdvaran, men jag skrev i alla fall ett mail till Atik support i onsdags utan att ha några större förhoppningar. Till min stora förvåning kom det nya filer från Atik dagen efter och nu fungerar det utmärkt :D

Ibland går saker som dom ska, nu blir jag fördröjd lite till men jag har i stället ägnat mig åt lite olika tester av kalibreringsbilder som det kan finnas anledning att rapportera mer om framöver.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
hansg
spamtest: JA

Re: Oväntat bra support

Post by hansg »

Kul när det funkar bra, jag har samma erfarenhet av Starlight Xpress, trots jag har en kamera som för åratal sedan slutade tillverkats så har efter ett telefonsamtal reservdelar dykt upp inom 3 dagar, sist fick jag en ny kamerakabel..helt gratis och utan fraktavgift.
h-g
Timo

Post by Timo »

Verkar som om kameratillverkarna är i topp vad gäller support.
Har själv mkt goda erfarenheter av SBIG som svarar snabbt och verkligen försöker lösa problemet så fort som möjligt.

timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Starsoft

Post by Starsoft »

Hej

Ibland får man vara glad en liten stund i alla fall :sad:

Idag när jag skulle fortsätta testa mina script för kalibreringsbilder så hade min off-axis kamera, en Lodestar, lagt av. Kameran bara skickar samma meningslösa icke-bild oavsett inställningar, har mailat både leverantören och tillverkaren, får se vad som händer, hoppas Hans har rätt om Starlight.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb

Return to “Allmänt”