Med en DSLR kamera som har typ 5um pixlar eller ännu mindre och inte går att binna så bör du inte ha över 1m brännvidd.
"men känner mig inte bekväm med att tuben är öppen och mottaglig för skräp och dagg som kan vara svårt att avlägsna"
Skräp behöver du inte bry dig om om du inte får typ ett fågelbo i tuben, det gör faktiskt inte så mycket med lite damm och förvarar du tuben upp och ned med lockat på så lär det inte komma in så mycket. En öppen Newtonntub är väldigt okänslig för dagg genom att spegeln sitter så långt in. Ett modernt newtonteleskop behöver normalt bara justeras på primärspegeln någon gång per säsong och är enkelt att göra med lämpligt hjälpmedel.
"Sedan har vi storleken! 8-10" är minimum om det blir ett Newton"
Ett 10" newton är tungt och otympligt om du måste bära runt prylarna, det har jag provat på och avfärdat.
"Schmidt-Cassegrain - Ett sannerligen smidigt teleskop om man tittar till brännvidd och storlek"
Frontlinsen samlar dagg så det krävs ett värmesystem om man inte vill stå där med en hårfön hela natten. Brännvidden är direkt olämplig till en DSLR kamera. Så vitt jag vet behöver även dessa tuber kollimeras ibland och det är nog knepigare att göra än med en newton. Dessutom brukar primärspegeln vara rörlig vilket inte är optimalt vid foto.
"Rekommenderar ni att man satsar på en sådan tub med hög brännvidd"
Nej, satsa på kortare brännvidd.
"Något jag är nyfiken på är refraktorer! Dels för samma fördelar som med Sch-Cass att systemet är tätt och ej kräver kollimering. De är snygga också :-)"
Det finns ingen fördel med ett tätt system, om du är rädd för skräp så tar det sig in i alla fall och är naturligvis oerhört mycket svårare att få bort, den slutna tuben gör också att den tar mycket längre tid att kyla ned till omgivningstemperaturen och när en refraktor kräver kollimering så brukar man behöva skicka tuben tillbaka till fabriken. Men jag håller med om att dom är snyggare än andra tuber...
"Men också för att de ska ge skarpare bilder med bättre kontrast om det är rätt grejor."
Eftersom det nästan alltid är himlens dåliga skärpa som sätter gränsen, inte optiken, så är det bortkastat att köpa dyr, ljussvag skarptecknande linsoptik, bättre att köpa ett större spegeltelskop för samma pengar.
Kommentarer till dina förslag:
110mm Astro ED är nog en OK tub, men du lär behöva en fungerande korrektor redan från början, och värmeband.
Bresser Messier AR-152/1200, nej, köp aldrig en akromat till foto.
Celestron Advanced C6-RGT, nej, klen montering och för foto usel tub (akromat).
Du har fått några bra förslag från andra här i tråden, men jag kan ge några egna förslag för att förvirra lite

Om du ska bära omkrng prylarna föreslår jag en SkyWatcher HEQ5 PRO montering, annars en NEQ6 http://www.firstlightoptics.com/skywatc ... nscan.html
Som huvudtub en 6" eller 8" newton med Baader RCC koma korrektor http://www.firstlightoptics.com/skywatc ... onian.html http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... tance.html
Med RCC korrektorn så kan du använda off-axis guider, jag föreslår StarLightXpress paket med Lodestar kamera http://www.starlight-xpress.co.uk/OAG.htm http://www.starlight-xpress.co.uk/Lodestar.htm
Då får du till och med pengar över.
Om du vill ha en separat guidetub så tycker jag du ska prova lösningen som finns för att sätta en guidekamera direkt på en SkyWatcher 8x50 sökare, då får du en lätt sökare med kort brännvidd så du alltid hittar guidestjärnor utan att behöva justera guidetuben http://www.modernastronomy.com/accessories.html
Anders