Saturnus - Roger Utas

Bilder från galleriet
Post Reply
utas
spamtest: JA

Saturnus - Roger Utas

Post by utas »

Ny bild i galleriet
Objekt: Saturnus
Exponering: 1/15 sek. 15 fps.
Fotograf: Roger Utas
Teleskop: Celestron C 9.25
Kamera: TIS DMK.21
Kommentar: Hej.

Nu var det ett tag sedan jag la ut något på Astronet. Jag har haft väldiga bekymmer att fånga Saturnus denna våren, beroende på väldigt få bra fototillfällen då \"allt\" stämmer. Har det inte varit molnigt eller disigt, så har det blåst, eller också har seeingen varit usel. Men i Påskhelgen fick jag tre kvällar med fina förhållanden. Jag lyckades samla på mig ca: 150 GB med data från den 23, 24 och 25 April. Det visade sig att det var lite för mycket för min lila hjärna att sortera.... Mitt uppe i allt kom nya Registax 6 ut och skapade kaos i mina bildbehandlings rutiner. Det blev helt enkelt INGET gjort med all data... Till slut beslöt jag mig för att för tillfället strunta i Registax 6, jag får helt enkelt bättre resultat med \"gamla\" Registax 5.1... Denna bilden är från den 23:e April och består av ca: 1500 bilder per färgkanal. Jag fick pga. seeingen gå ner till f/20 med C9,25:an istället för optimala f/25 -f/30. Jag märkte också att man måste vara med precis när det börjar skymma för att ha en chans att få ett skapligt resultat. Tidigt efter mörkrets inträde var det något svajig seeing och senare när seeingen stabiliserat sig blev transparensen snabbt sämre. Lyckades i alla fall få ett antal sekvenser som går att göra nåt av. Det svåra vad gäller RGB -foto på planeter är att få till tre sekvenser med någorlunda jämn kvalitet under en kort tidsperiod. Det är oftast en kanal som blir mycket sämre än de andra... På denna bild fick jag vara väldigt sparsam med skärpningsverktygen i Registax på grund av skakig seeing. Jag fick även ytutjämna i PS för att få bort grynighet och vissa artefakter. Jag skall vad det lider ta ett krafttag och lära mig Registax 6, jag inser att om man väl bemästrar det, finns det stora vinster att göra vad gäller detaljer. Jag återkommer med fler bilder när jag plöjt igenom resten av rådatan.

Mvh, Roger

Image
Klicka for att se stor version av bilden
skafar65

Re: Saturnus - Roger Utas

Post by skafar65 »

Hej Roger

Med dina resultat på Saturnus och Jupiter så skulle i varje fall jag vilja utnämna dig till Sveriges bästa planetfotograf! Fantastiskt fin, precis som din Jupiter bild! Du har verkligen hittat rätt här med utrustning, tid och taijming! Vilka detlajer du fått till! Något som jag knappt har sett även om man räknar in utländska bilder!

Mvh //Micke
utas

Post by utas »

Hej, och tackar för de vänliga orden!

Ja, jag har nog "hittat hem" vad gäller utrustning för planetfoto, nu. C9,25:an är ett perfekt instrument för just planeter, en bra kompromiss vad gäller apertur, optisk prestanda, portabilitet och pris. Den monokroma kameran kommer att ge bra resultat senare i år, på Jupiter med sin höga känslighet. Nackdelen är som sagt att man måste ha turen att ha seeingen på sin sida i minst 6 minuter (på Saturnus) för att få till tre bra färgkanaler. Med facit i hand, hade nog min DBK.21 färgkamera passat bättre på Saturnus i år, då hade jag fått en större jämnhet mellan R G och B.

Jag tackar också för den generöst tilltagna utnämningen, men jag tror nog att det handlar mer om en envishet som gränsar till en dåres. Jag har säkert plockat all utrustning i och ur bilen ett tjugotal gånger i år (med de gånger jag fått avbryta pga. plötslig molnighet och dis, borträknade...) och kommit hem med kassa bilder femton gånger av de tjugo.... Men det är klart, nåt har man väl lärt sig efter alla missar och ibland lyckade stunder bakom kameran.

De faktorer som är direkt avgörande är; seeing, transparens, kollimering, avsaknaden av vind, en stadig temperatur och en känsla för rätt inställningar och fokusering av kameran.

Än en gång, tack för de vänliga orden, Micke!

Mvh, Roger.
Oortcloud

Post by Oortcloud »

Bra jobbat Roger!
:good:
Verkligen en trevlig bild på Saturnus. Detta bådar gott inför framtiden. Det är ju tur att du kan "öva" på Saturnus nu innan Jupiter kommer igång på allvar igen. För då misstänker jag att du har mycket mindre tid på dig per kanal. Krävs det omfokusering när du byter färg kanal?

Hur som helst en kanon bild som får bli en referens bild för mig. Nu vet jag vad jag skall stäva efter...

Martin

PS Du får höra av dig om Registax6 om du vill. Jag tycker jag börjar få häng på den även om den gjort mig lite mer tunnhårig först. DS
utas

Post by utas »

Hej, Martin!

Tackar för din vänliga kommentar!

Ja, tyvärr krävs omfokusering mellan varje kanal... :( -den vore inget problem, om det inte vore för temperaturskillnaden som blir när man närmar sig tuben och fokuseraren... den gör det svårt att se vad som är dålig fokus och värmepåverkan.... Blir nog motorfokuserare vad det lider. En liten tröst är att Jupiter är bra mycket lättare att se när man nått fokus på, än ljussvaga och pluttiga Saturnus.

Det lilla jag hållit på med Registax 6 har fått mig att inse att man måste lära sig det programmet förr eller senare.. den stora fördelen är som jag ser det, möjligheten till individuell brusreducering och skärpning vid användandet av höga värden med wavelets. De problem jag haft är att jag får "krackelerade" bilder från den blå kanalen vid användandet av "multipoint alignment". En del av de röda kanaler jag bearbetat i R6 är kanon! Men blått verkar R6 inte gilla.. Har du något tips på hur man löser detta, är jag ytterst tacksam!

Skall ta ett tag med bilderna från den 24 och 25:e så fort jag får tid, återkommer med bilder snart!

Mvh, Roger.
Oortcloud

Post by Oortcloud »

utas wrote: Ja, tyvärr krävs omfokusering mellan varje kanal... :( -den vore inget problem, om det inte vore för temperaturskillnaden som blir när man närmar sig tuben och fokuseraren... den gör det svårt att se vad som är dålig fokus och värmepåverkan.... Blir nog motorfokuserare vad det lider. En liten tröst är att Jupiter är bra mycket lättare att se när man nått fokus på, än ljussvaga och pluttiga Saturnus.
Är det så känsligt bara för att du närmar dig tuben? En motor fokus blir nog bra. Jag har en och har gjort mig förlängningskablar på 10m så jag kan sitta en bit bort. 3 kablar allt som allt. (Montering, Kameran och motor fokus) Jag tror dock att jag skall investera i en helt ny fokuserare och en ny motorfokus som passar till den. Original fokuseraren jag har tror jag inte är så himla bra.
utas wrote: Det lilla jag hållit på med Registax 6 har fått mig att inse att man måste lära sig det programmet förr eller senare.. den stora fördelen är som jag ser det, möjligheten till individuell brusreducering och skärpning vid användandet av höga värden med wavelets. De problem jag haft är att jag får "krackelerade" bilder från den blå kanalen vid användandet av "multipoint alignment". En del av de röda kanaler jag bearbetat i R6 är kanon! Men blått verkar R6 inte gilla.. Har du något tips på hur man löser detta, är jag ytterst tacksam!
Krackelerade bilder har jag brottats med en hel del. Det står mycket om det på cloudynights. Du kan kolla detta om du inte redan gjort det.http://www.cloudynights.com/ubbthreads/ ... art/2/vc/1
Dem rekommenderar pre-filters (smooth, blur, normalise) mm
Det jag själv märkt är bla. att om datan in är dåligt så dyker problemet upp lättare. Vilket det ofta varit här ganska ofta. Och det tror jag är problemet för din blåa kanal. Den brukar se ganska dålig ut om jag splittar RGB bilden på Saturnus. När jag fått till bra video filer så blir det nästan aldrig problem. Vad jag gjort då är att minska ner antalet Alignment points, kanske ner till bara en enda. Eller helt enkelt satt dit en själv och inte låtit Registax välja. Jag kör oftast med Lowest pixelvalue. Man kan ju tänka sig att köra blåa kanalen i Registax5 och dem andra i Registax6. En tanke bara.

Till och börja med hade jag problem med att köra mina AVI filer direkt i Registax6. Blev segt och hängde sig ofta. Såg dock idag att det finns en uppdatering och testade lite och nu fungerar det bättre. Tidigare har jag gått via Virtual dub (gjort om varje bildruta till en bmp fil. Kört Ninox för att centrera och klippa ner bilden till en mindre storlek. Och sedan lyfta in alla bilder i Registax.

Av någon anledning har jag råkat ut för att efter Alignment så har den bara gått vidare med en bild till stackningen oavsett vad jag valt. Då kom jag på att om man klickar ur rutan "show framelist" och sedan klickar i den igen (så att listan dyker upp) så slipper jag det problemet.

Såg att du laddat upp ytterligare en bild nu... :good: Om möjligt ännu bättre!

Martin
utas

Post by utas »

Hej igen!

Tackar för kloka tankar kring R6.
Jag skall gå igenom tipsen på CN, verkar fixa bekymren. På den andra bilden jag la ut, gjorde jag som också du föreslog, körde den blå kanalen genom R5.1 för att sedan skärpa upp den i R6. Funkade fint! Samma "fusk" kan man använda om man får en riktigt kass blå kanal, då brukar jag ta en till direkt efter om seeingen förbättras. Sen croppar jag båda i "Castrator" och fogar samman i Vdub till en .avi efter att ha rensat bort den värsta skiten. På det sättet kan man rädda upp situationen, om man fått perfekta R och G kanaler, men en kass B...

Jag har lite planer på att ombearbeta ett par av mina Jupiterbilder tagna med DBK.21:an i R6, men har inte fått kläm på hur jag skall få R6 att debayera .avi:erna. Antar att jag får köra dem i ett annat program först, läste att det fanns en plugin till Vdub som grejar biffen. Har du några bra tips att ge vore jag tacksam!

Motorfokus är lockande, men jag kom på att jag då även måste motorisera filterhjulet... En riktigt kabelhärva blir det då att släpa med sig... Jag testar utan denna säsong, går det åt skogen får man väl uppgradera...

Mvh, Roger.
Oortcloud

Post by Oortcloud »

utas wrote: Jag har lite planer på att ombearbeta ett par av mina Jupiterbilder tagna med DBK.21:an i R6, men har inte fått kläm på hur jag skall få R6 att debayera .avi:erna. Antar att jag får köra dem i ett annat program först, läste att det fanns en plugin till Vdub som grejar biffen. Har du några bra tips att ge vore jag tacksam!
Debayer funktionen finns i R6. Bocka bara i "show prefilter" så finns det längst ner i rutan som kommer upp. Se bara till att du uppdaterar R6 först för det verkar som dem fixat någon bug ang. just debayer i och med uppdateringen.

Annars fungerar den plugin till Vdub bra.

Ett tredje alternativ är Ninox som jag nämnde förut. Men då får du först fixa alla bildrutor till bmp filer. Personligen gillar jag Ninox om man kommer in i det. Det är helt text baserat och körs via kommandotolken tror jag det heter.

Ett fjärde alternativ är programmet Fire Capture. Ett gratis program som du kan använda istället för IC capture om du vill. Men det fina är att det följer med ett Debayer tool. Där kan man välja inte mindre än 4 olika debayer algorithmer. Enligt personer på Clodynights så är dem mycket bättre än den metod som används i Registax, men jag vet inte om jag ser nån större skillnad. Men det kan vara värt att prova. Dock så hittade jag en begränsning i programmet, som jag har haft en mail konversation med skaparen om. Och det verkar som att om avi filen är större än 1GB så försvinner det frames och det vill man ju undvika. Mina 6 min avi'er på Saturnus blir ca 1,6GB. Men om du kör 3 kanaler på 2 min så kanske du klarar det. Klarar man 1GB gränsen så är detta den metod jag föredrar.

Gratis är gott men sällan perfekt...

Martin
utas

Post by utas »

Hej, igen!

Ville bara tacka för tipset ang. hur man får igång debayerfunktionen på R6!
Laddade hem uppdateringen, sen funkade det klockrent!

Mvh, Roger.

Return to “Bilder”