Objekt: Saturnus
Exponering: 1/15 sek. 15 fps.
Fotograf: Roger Utas
Teleskop: Celestron C 9.25
Kamera: TIS DMK.21
Kommentar: Hej.
Nu var det ett tag sedan jag la ut något på Astronet. Jag har haft väldiga bekymmer att fånga Saturnus denna våren, beroende på väldigt få bra fototillfällen då \"allt\" stämmer. Har det inte varit molnigt eller disigt, så har det blåst, eller också har seeingen varit usel. Men i Påskhelgen fick jag tre kvällar med fina förhållanden. Jag lyckades samla på mig ca: 150 GB med data från den 23, 24 och 25 April. Det visade sig att det var lite för mycket för min lila hjärna att sortera.... Mitt uppe i allt kom nya Registax 6 ut och skapade kaos i mina bildbehandlings rutiner. Det blev helt enkelt INGET gjort med all data... Till slut beslöt jag mig för att för tillfället strunta i Registax 6, jag får helt enkelt bättre resultat med \"gamla\" Registax 5.1... Denna bilden är från den 23:e April och består av ca: 1500 bilder per färgkanal. Jag fick pga. seeingen gå ner till f/20 med C9,25:an istället för optimala f/25 -f/30. Jag märkte också att man måste vara med precis när det börjar skymma för att ha en chans att få ett skapligt resultat. Tidigt efter mörkrets inträde var det något svajig seeing och senare när seeingen stabiliserat sig blev transparensen snabbt sämre. Lyckades i alla fall få ett antal sekvenser som går att göra nåt av. Det svåra vad gäller RGB -foto på planeter är att få till tre sekvenser med någorlunda jämn kvalitet under en kort tidsperiod. Det är oftast en kanal som blir mycket sämre än de andra... På denna bild fick jag vara väldigt sparsam med skärpningsverktygen i Registax på grund av skakig seeing. Jag fick även ytutjämna i PS för att få bort grynighet och vissa artefakter. Jag skall vad det lider ta ett krafttag och lära mig Registax 6, jag inser att om man väl bemästrar det, finns det stora vinster att göra vad gäller detaljer. Jag återkommer med fler bilder när jag plöjt igenom resten av rådatan.
Mvh, Roger

Klicka for att se stor version av bilden