M13 Stjärnhop - Danjel Svensson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Danjel
Posts: 49
Joined: 2013-04-16 19:42:57
spamtest: JA
Location: Landvetter

M13 Stjärnhop - Danjel Svensson

Post by Danjel »

Ny bild i galleriet
Objekt: M13 Stjärnhop
Exponering: L:40*1min, D:10*1min, B:10*1/4000
Fotograf: Danjel Svensson
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: Min första DSO bild med en guidekamera. Måste säga att jag är oerhört uppspelt över hur bra jag tycker att bilden blev (efter min förmåga). Teleskopet är ett Skywatcher evostar 90mm/900mm på en EQ-5 pro-montering och kameran jag fotade med är en Canon eos 700D. Min nyinköpta guidekamera är en Orion Starshoot. Guidningen sköttes med PHD och fotograferandet med Backyard EOS.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M13 Stjärnhop - Danjel Svensson

Post by AstroFriend »

Hej Danjel!
Ja den blev verkligen fin, hög upplösning och det utan en APO refraktor i en storstad. Fast du skulle kunna med en ganska enkel åtgärd få den än bättre. Du har den röda kanalen lite förskjuten. Om du separerar bilden till r g b färgerna och alignar dem, sedan sätter ihop de igen till en färgbild så skulle det synliga intrycket i full upplösning bli väldigt bra.

Fast det här förstår jag inte riktigt:
L:40*1min, D:10*1min, B:10*1/4000

Vad betyder det?


Vad var det som var fel tidigare när du inte fick autoguidningen att fugnera?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: M13 Stjärnhop - Danjel Svensson

Post by magnahrl »

Hej Danjel!

Vackert, fantastiskt fint med en 90mm akromat. Grattis och tack för att du delade med dig av din fina M13 bild :good:

Hälsningar,
Magnus
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: M13 Stjärnhop - Danjel Svensson

Post by Yquem »

Fin bild!

Lars, det kan väl vara:
L:Luminans
D:Dark
B:Bias

/Anders
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M13 Stjärnhop - Danjel Svensson

Post by AstroFriend »

Ha ha, naturligtvis, ibland har hjärnkontoret inte startat :-)

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: M13 Stjärnhop - Danjel Svensson

Post by stoffe »

Bra jobbat Danjel! Jag vet hur du kämpat med fotografering utan guidning och vilket lyft denna bild har blivit när du till slut fick till guidningen! Ser riktigt bra ut :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Danjel
Posts: 49
Joined: 2013-04-16 19:42:57
spamtest: JA
Location: Landvetter

Re: M13 Stjärnhop - Danjel Svensson

Post by Danjel »

Tack för alla komplimanger! Man får verkligen en motivationsboost när man tar ett sånt kliv framåt kvalitetsmässigt. Sen finns det mycket att göra med brus i bilden osv, men det kan ju fixas i bildbehandlingen delvis. Jag är oxå osäker på hur jag får fram rätt färg på stjärnorna.

Som det mycket riktigt påpekats finns det problem med kromatisk aberration i bilden. Det borde jag ha fixat innan jag laddade upp bilden, men jag var allt för exalterad. :)

Imorgon kväll verkar det bli klart väder igen och ringnebulosan ligger bra till från min balkong. Undar bara hur min omoddade DSLR fixar nebulositet, men det visar sig väl.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M13 Stjärnhop - Danjel Svensson

Post by AstroFriend »

Hej Danjel!
Inte måste man fixa till allt redan från början. Det är väl lite av spänningen både för en själv och läsarna att följa hur en bild utvecklas vidare steg för steg. Du har inga planer på att själv modifiera din kamera, det finns mycket skrivet på internet hur man går tillväga. Enklast är att rensa allt.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Danjel
Posts: 49
Joined: 2013-04-16 19:42:57
spamtest: JA
Location: Landvetter

Re: M13 Stjärnhop - Danjel Svensson

Post by Danjel »

Jag har en Canon 450d som jag funderat på att lämna in till astro sweden för moddning men har inte kollar priser eller så. Är lite motvillig att modda min 700d eftersom jag fotar mycket annat än astro med den. Jag har sett youtube klipp på DIY moddning men vet inte om jag vågar göra det själv. Känns som man måste veta vad man håller på med. :)
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M13 Stjärnhop - Danjel Svensson

Post by AstroFriend »

Hej Danjel.
Din 450D blir ju perfekt. Liveview och 14bit adc. Dock kan man inte bara rakt av ta bort allt på den. Vill jag minnas. Det är glasbiten med antidust som ställer till det. Kameran känner av om piezoenheten (den som skakar bort dammet) saknas och låser sig. Tror dock man stänga av den i menyn innan man tar bort den. Sedan gäller det att man inte av misstag sätter på den igen för då är det kört. Möjligen att det finns hack för detta. Eller så kanske man kan löda in ett mostånd så kameran känner en belastning och tror den är kvar.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”