M13 - Jörgen Andersson

Bilder från galleriet
Post Reply
jorand
Posts: 165
Joined: 2010-01-14 08:20:18
spamtest: JA
Location: Norrköping

M13 - Jörgen Andersson

Post by jorand »

Ny bild i galleriet
Objekt: M13
Exponering: L:19*30sek
Fotograf: Jörgen Andersson
Teleskop: Meade 178ED/APO EMC
Kamera: SBIG ST-4000XCM
Kommentar: Natten mellan lördag söndag bjöd på fint väder. Observerade galaxer i Lejonets stjärnbild. När jag skulle packa ihop noterade jag att Herkules stjärnbild hade klättrat upp en bit på den östliga himmelshalvan. M13 var ju ett tag sedan man observerade tänkte jag. Gav den vackra klotformiga hopen några minuter i okularet innan jag skruvade fast kameran och samlade ihop 19 stycken 30 sekunder exponeringar. Stackade dessa i MaximDL och gav bilden en slutjustering i PS CC.

Jörgen


Image
Klicka for att se stor version av bilden
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: M13 - Jörgen Andersson

Post by magnahrl »

Hej Jörgen!

Fin bild på ett av vår himmels vackraste objekt. Tack för att du visar den :good:
Det är en rejäl refraktor du har. Hur monterar du en sådan best?

Hälsningar,
Magnus
jorand
Posts: 165
Joined: 2010-01-14 08:20:18
spamtest: JA
Location: Norrköping

Re: M13 - Jörgen Andersson

Post by jorand »

Hej Magnus,

Ja visst är de klotformiga stjärnhoparna vackra objekt. De är de djuprymdsobjekt som överlägset ger den bästa tredimensionella känslan vid observationer.

Jag använder en CGE Pro montering för att bära den optiska tuben. Fördelarna med monteringen är att den är stabil och ger bra prestandan i relation till kostnaden. Nackdelen med monteringen är stativhuvudet är ganska tungt. Stativhuvudet måste lyftas ganska högt när det ska monteras på den elektroniska enheten som först ska monteras på stativet. Det är cirka 35 kilo som ska lyftas upp till brösthöjd. Ett annat irritationsmoment är de många fästskruvarna som sticker ut från stativhuvudet. Vid monteringen under mörker känns det ibland som man brottas med ett piggsvin. Sedan gäller det att inte förväxla skruvarna för att frigöra deklinationsaxeln med fästskruvarna för dovetailen i mörkret. Det kan få allvarliga konsekvenser...

Överlag är jag nöjd med monteringen. Den är betydligt bättre än originalmonteringen (LXD 750). Nedan ser du en bild på monteringen från en av mina observationsplatser.

Hälsningar Jörgen

Image
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: M13 - Jörgen Andersson

Post by magnahrl »

Hej Jörgen

Oj, det var en imponerande och maffig grej. Misstänkte det måste vara något i den stilen. Det där med att lyfta stativhuvet går väl an men att pilla med ett antal fästskruvar i mörker kan nog vara lite kritiskt. Är inte 17.8cm apertur refraktor någon av de största i amatörägo i riket?
Min största refraktor är en modest Sky-Watcher 120 f/7.5 ED Equinox. Fungerar utmärkt på min Astro Gemini alt-az och Celestron CG-5 montering. För visuellt tittande alltså. Tack för bilden! Fint obs ställe du verkar ha..

Hälsningar,
Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M13 - Jörgen Andersson

Post by AstroFriend »

Oj det var en imponerande bild på utrustning, och jag som tycker min 130mm refraktor är otymplig. Jag antar ditt stativ har mycket bättre precision än mitt EQ6, har du något mått på hur många bågsekunder den kan hålla objektet inom?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
jorand
Posts: 165
Joined: 2010-01-14 08:20:18
spamtest: JA
Location: Norrköping

Re: M13 - Jörgen Andersson

Post by jorand »

Att alla fästskruvarna är likadana är en smula irriterande när man som oftast i mörkret använder känseln istället för synen att hitta rätt fästskruvar. Jag lärde mig dock efter en stunds praktisk användande att hitta rätt bland fästskruvarna i mörkret. Fördelen är ju att man oftast inte behöver skruva på dessa efter balanseringen och polinställningen. Då använder man ju handkontrollen att flytta omkring teleskopet. Handkontrollens display är föresten mycket känslig för kyla. När det är kallt ute är det mycket svårt att tolka informationen i displayen. Än svårare är det när information måste rullar från höger till vänster för att synas. Där var Meades display mycket bättre. Det var ett sidospår, tillbaka till fästskruvarna. Jag har sett att det finns tredjepartsleverantörer som saluför olika uppgraderingspaket till monteringen. Där används olika typer av fästskruvar till frigörningen av deklinationsaxeln och för att lösgöra dovetailen vilket är smart. Men jag vill göra klart att jag är mycket positiv till monteringen. Det finns förbättringsområden, men det gör det ju nästan jämt.

Jag har inte exakt koll med vilken precision monteringen följer då jag inte har sparat några data från "Tracking Error Graph" vid användande av Maxim DL. Jag vill minnas att vid autoguidning brukar det periodiska felet ligga mellan +/- 3 bågsekunder. Oguidat vill jag minnas att det periodiska felet kryper upp till runt 10-11 bågsekunder. Jag har inte PEC tränat monteringen. Skulle man göra det så finns det nog möjlighet att bättra på siffrorna en aning. Men ta siffrorna med en nypa salt. De kommer från minnet. Jag ska dock vid nästa tillfälle spara följningsdata så att jag kan leverera korrekt information. Jag återkommer om detta vid ett senare tillfälle.

Jörgen

Return to “Bilder”