NGC4319 + markarian 205 Galax + kvasar - Jörgen Johansson

Bilder från galleriet
Post Reply
jörgen_jo
spamtest: JA

NGC4319 + markarian 205 Galax + kvasar - Jörgen Johansson

Post by jörgen_jo »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC4319 + markarian 205 Galax + kvasar
Exponering: 20 x 5 min bin 2x2
Fotograf: Jörgen Johansson
Teleskop: GSO RC12
Kamera: ATIK 383L
Kommentar: Det här är en intressant kombination NGC 4319 är en galax på ca 70 milj ljusårs avstånd . Bredvid syns markarian 205 en kvasar på ett avstånd av ca 1.2 miljarder ljusår.
Alltså bara syftlinjen som samband. Men på 70 talet tog Halton Arp,en bild som visade en brygga som såg ut att knyta NGC 3419 till kvasaren. Alltså att kvasarens rödförskjutning inte beror på dess avstånd utan har andra orsaker. En annan tolkning är att det inte är en brygga utan någon form av jet från galaxen och inte har med kvasaren att göra.
Bryggans syns ganska dåligt på bilder tagna med till och med Hubble teleskopet. Det finns en hårt pressade bild på Halton Arps hemsida www.haltonarp.com/articles/rebuttals Det finns en del där som andas lite konspirations teori, hur som helts syns bryggan. Frågan är om det som syna på min bild verkligen är den här bryggan eller någon form av artifakt som av en slump hamnat där. Rätt kul om det verkligen är bryggan. Vad tror ni andra?

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Lazze

Re: NGC4319 + markarian 205 Galax + kvasar - Jörgen Johansso

Post by Lazze »

Arp's idéer är nuförtiden överbevisade även om han själv fortsatte att hålla fast vid dom in i det sista. Han trodde inte på Big Bang heller och minns jag rätt så försökte han även visa på materiebryggor mellan galaxer med olika rödskift för att visa att rödskiftteorin kan visa fel. Fast de materiebryggorna var bara en "störd" spiralarm från en galax som råkade sluta i närheten av en kvasar eller annan galax.

/Lasse
jörgen_jo
spamtest: JA

Re: NGC4319 + markarian 205 Galax + kvasar - Jörgen Johansso

Post by jörgen_jo »

Hej Lazze!

Det här är en intressant vetenskaplig tvist som givetvis är bilagd i dag. Lie trist att se att Arp till slut började diskutera i termer av konspiration. Att Nasa medvetet dolt det här. Däremot syns ju den här jet eller vad det nu än är. Min förvåning är att den verkar gå att fånga med amatör utrustning när den ser så svag ut med stora teleskop. Eller så har slumpen varit framme i min bild.

/Jörgen

Return to “Bilder”