Total solförmörkelse - Göran Strand

Bilder från galleriet
Post Reply
gost
spamtest: JA

Total solförmörkelse - Göran Strand

Post by gost »

Ny bild i galleriet
Objekt: Total solförmörkelse
Exponering: 1/100 sek. ISO 100 f/3,5
Fotograf: Göran Strand
Teleskop: Nikon AF-S 300/2,8
Kamera: Nikon D800E
Kommentar: Då kan jag bocka av kanske #1 på min bucket list, att se en total solförmörkelse. Det är det mest facinerande och märkliga jag någonsin upplevt.

Vi hade en sagolik tur att det uppstod en liten liten lucka de sista 15-20 sekunderna av totaliteten och den lysande ringen där på himlen kommer jag aldrig att glömma.

Jag filmade hela totaliteten och minuterna före och efter, här kan ni kika på hur det såg ut. Ursäkta det dåliga språket, men det gick inte att kontrollera känslorna :-)

https://youtu.be/rOTiIquAFAE

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Yquem

Re: Total solförmörkelse - Göran Strand

Post by Yquem »

Helt sanslöst att ni fick den där lilla luckan i precis rätt tid, grattis! :good:
/Anders
Marcus

Post by Marcus »

Det är ju bara att gratulera till en fin bild och en minne för resten av livet. :)
Martin F

Post by Martin F »

Så jäkla kul att ni fick se det trots väderprognosen! :) Grattis till en kanonbild och ett minne för livet!
Katarina H

Post by Katarina H »

OJOJOJOJOJOJOJOJOJOJOJOJOJ OJ OJ filmen var det närmsta jag kommit att uppleva hur det känns! Supertack för att du gjort filmen!

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Jonas

Post by Jonas »

Helt otroligt Göran! Tack för att du delade upplevelsen med oss.
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
magnahrl

Post by magnahrl »

Tack Göran för en magnifik film som verkligen förmedlar känslan av magi som en totalitet ger. Jag tycker din film är mer spännande än alla perfekta bilder på en molnfri totalförmörkad sol. Så kul att ni fick en glimt av totaliteten. Vilken känsla det måste varit.
Själv har jag upplevt en totalitet i vuxen ålder. Bulgariska Svarta havs kusten 11/8-99. Ett minne jag alltid kommer bära med mig. Turligt nog slet det inte på nerverna -helt molnfritt. Totaliteten 30/6-54, när jag var knappt 2 år, från Gotlands sydspets räknar jag inte och minns inte. Enl. mamma var jag så rädd så jag skakade när mörkret kom. Kanske en helt mänsklig och rationell känsla när solen blir svart på dagen :?:
Ångrar dock bittert att jag inte tog chansen i Turkiet i mars -06 :evil:

Hälsningar,
Magnus
stoffe

Post by stoffe »

Fantastiskt kul att du fångade solförmörkelsen och filmen gav en mycket bra känsla om hur du hade det på Färöarna. Hoppas resan bjöd på många fina upplevelser i övrigt oxå :good:

Jättefin bild som du lyckades ta genom molnluckan i slutet av totaliteten!
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Peter R

Post by Peter R »

Det är fantastiskt när man kan förmedla en upplevelse på detta sätt.
Därför vill jag lyfta över det jag skrev i en annan förmörkelsetråd när jag precis hade pratat med Göran kort efter totaliteten. Och jag återvänder hela tiden i tankarna till vårt samtal och till dessa sekvenser:

2015-03-20 14:39:38
Jag har precis pratat med Göran Strand per telefon och tycker ni ska kika in på Spaceweather.
Han får berätta sin egen historia men jag är som i en annan värld nu efter samtalet, trollbunden och rörd.
Grattis Göran, du är bäst
/*Peter R
jwarell

Post by jwarell »

Grattis till en fin bild Göran, och turen med vädret gör den ännu bättre!

Solförmörkelser är bland det mäktigaste man kan uppleva och det går faktiskt inte att beskriva i ord för någon som inte har sett fenomenet. Men med film går det så otroligt mycket bättre. Kul att din resan och upplevelse blev fulländad!

Har själv sett tre totaliteter (Rumänien 99, Turkiet 06, Kina 09) själv plus en bakom moln (Finland 90), alla lika otroliga, med sina helt unika historier. Astronomi är världens häftigaste hobby!

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Jag håller bara med alla andra, det var otroligt kul att se videon från solförmörklesen. Och om inte själva solen altid syntes så var det väldigt medryckande med alla AAAAhhhh och OOOOhhhhhh och applåder i bakgrunden, nästan som om man själv stod där!

Och det blev ju en bild på totaliteten otroligt nog till slut också, grattis!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”