Sh2-255 - Jörgen Andersson

Bilder från galleriet
Post Reply
jorand
spamtest: JA

Sh2-255 - Jörgen Andersson

Post by jorand »

Ny bild i galleriet
Objekt: Sh2-255
Exponering: L:23*200sek
Fotograf: Jörgen Andersson
Teleskop: Meade 178ED/APO EMC
Kamera: ST-4000XCM
Kommentar: De här objekten har jag funderat länge att ge mig på men av olika anledningar har det inte blivit av. Eftersom säsongen för den här delen av stjärnhimlen går mot sitt slut beslöt jag mig att ta tag i mitt sedan länge planerade projekt. Bilden visar nebulosakomplexet som finns i de nordligaste delarna i Orions stjärnbild gränsande mot Tvillingarnas stjärnbild. Nebulosakomplexet består av fem nebulosor. Avståndet till nebulosorna är cirka 8 000 ljusår. Från vänster syns den lilla Sh2-258. Till höger om denna finns Sh2-255 som är den ljusstarkaste nebulosan av de fem. Strax nedanför till höger finns Sh2-256. Den största nebulosan längst till höger är SH2-254.

Totalt består bilden av 23 delexponeringar på vardera 200 sekunder. Bilderna är stackade i Maxim DL och slutbehandlade i PS CC

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Lazze

Re: Sh2-255 - Jörgen Andersson

Post by Lazze »

Jag har sett bilder på de här nebulosorna på andra forum men tror jag aldrig jag sett dom fotograferade från Sverige förr.
Troligtvis pga att det finns så andra mer fotogeniska objekt i närheten.
Jag tittade på några andra bilder på nätet och du har fått med mycket nebulositet men så är det ju en rejäl kanon du fotar med men bakgrunden kanske blev lite mörk?

/Lasse
jorand
spamtest: JA

Re: Sh2-255 - Jörgen Andersson

Post by jorand »

Hej Lazze,

Tack för återkopplingen. Efter din kommentar så justerade jag bildbehandlingen en aning så att bakgrundens svartpunkt blev något högre. Tidigare hade svartpunkten ett värde av cirka 8 på RGB kanalerna. Efter justeringen så har svartpunkten ett värde av cirka 25.

Hälsningar Jörgen

Return to “Bilder”