M3 Star Cluster - Lars Karlsson

Bilder från galleriet
Post Reply
AstroFriend
spamtest: JA

M3 Star Cluster - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Ny bild i galleriet
Objekt: M3 Star Cluster
Exponering: 60 x 30 seconds, iso 800
Fotograf: Lars Karlsson
Teleskop: TS130 683mm f/5.3
Kamera: Canon 5D
Kommentar: Det är fantastiskt, två klara nätter på rad, och inte otänkbart att det blir det även kommande natt.

Den här natten fick det bli M3 som fotograferades. För första gången provar jag temperaturkompensering av fokusen. Allt är inte riktigt rätt inställt än men den ser skarpare ut än mina tidigare alster. Den låg på höjden 38 grader när jag tog bilden så det sätter ju en gräns.

Det som är lite märkligt med fokusen är att jag får justera in den när det blir kallare. Tuben blir ju kortare när temperaturen går ned så mer logiskt borde ju varit att man skruvar ut fokusen för att bibehålla avståndet. Dessutom justerar den 10 gånger mer än vad tuben krymper. Optiken lär ju inte påverkas så kraftigt. Det heter ju visserligen att optikcellen är temperaturkompenserad, men det är för den interna fixeringen mellan linserna i tripletten skall bibehållas vid temperaturvariationer.

Jag har inte gjort så mycket med bilden utan den är ungefär som kameran skickar ut den. Croppad till APS-C format, 50% mer färg. Ganska kraftig gamma liknande kurva pålagd.

Jag påbörjade också att ta en serie 60 sekundersbilder, men kameran hängde sig efter 10 bilder så det avbröts. Det är för övrigt lite för mycket ljusföroreningar för att det skall gå att ta 60 sekunders exponeringar.

/Lars

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”