M13 Star Cluster - Lars Karlsson

Bilder från galleriet
Post Reply
AstroFriend
spamtest: JA

Post by AstroFriend »

Ny bild i galleriet
Objekt: M13 Star Cluster
Exponering: 89 x 30 sekunder, iso800
Fotograf: Lars Karlsson
Teleskop: TS130 683mm f/5.3
Kamera: Canon 5D
Kommentar: Äntligen blev det en klar kväll och natt. Ljusföroreningarna får man dock leva med. Huvudintresset denna kväll blev M13, den låg på höjden 38 grader, ofta får jag rikta in mig på dessa låga höjdvinklar då balkonger och annat är i vägen. Med tanke på det blev ju den här bilden riktigt bra.

Har nu kommit till den punkten då temperaturvariationerna är ett problem ur fokus synpunkt. Redan ett par grader får fokusen ur rätt läge. Det är lite märkliga saker som händer som jag skriver på ett annat ställe om just fokuseraren.

Bilden är endast kalibrerad, ökat saturation med 50% och croppat den till APS-C då jag har lite problem med vinjettering i några adaptrar.

Jag tog också ganska många bilder med 60 sekunders exponering, men då blir bakgrundsljuset väl högt i datat, samt att fokusen blev lite sämre.

/Lars

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Danjel

Re: M13 Star Cluster - Lars Karlsson

Post by Danjel »

Snyggt! Jag har nyligen flyttat till en lägenhet mitt i Göteborg och upplever ljusföroreningen som förfärlig. Men jag har gjort lite trevande försök att fotografera från min nya balkong. Det har blivit lite Jupiter- och månfoton hittills. Men igår runt midnatt upptäckte jag att jag hade Hercules rakt i synfältet från min balkong och gjorde ett försök och för första gången fick jag mig en titt på M13. Såg även M92. Om vädret håller ska även jag göra ett försök att fånga klustret på bild ikväll.
Präriefoten

Post by Präriefoten »

Det var en mycket vacker hop! Jag har en svaghet för dessa. Fint att centrum inte är urblekt samt imponerande att du fick fram så mycket med så korta exponeringar och så lågt ISO tal.

Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
Martin F

Post by Martin F »

Riktigt fint! Jag skulle själv gärna fota dessa vackra stjärnhopar men skulle behöva större brännvidd.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej Danjel o Martin o Martin!
Ja visst är M13 väldigt vacker, men som sagt att fota från balkong nära storstan är inte roligt. Men bättre än inget och man får prova ut utrustningen. När allt fungerar bra och är stabilt kan jag ta med mig utrutningen ut till någon mörk plats, men än så länge krånglar det och hänger sig.

Just nu sittar jag här och provar temperatur kompenseringen för fokusen. Det tycks fungera men behöver trimma in parametrarna så att lagom mycket kompensering sker.

Fotade först M3 och nu M92, sedan får det räcka för i kväll. Huvudet skriker efter sömn.

Vad har ni för projekt för er för att vidareutveckla er utrustning eller observationer?

/Lars
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F

Post by Martin F »

Just nu försöker jag bara samla tillräckligt med data på några få objekt. Känns som att merparten av säsongen försvann i dåligt väder. Har skaffat mig en ny (beg.) laptop för att styra kamera och för guidning. Jobbar med att få den att flyta på. Har gått på två nitar hittils.

1. Strömsparläge stängde ner datorn efter en timma, trots nätdrift.
2. Windowsuppdatering startade om datorn under nattens körning! Dock precis på slutet som tur var. Höll på att få en hjärnblödning när jag kom ut och såg att BackYardEOS inte längre var igång. Första helklara natten i år!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
stoffe

Post by stoffe »

Astrofriend - En jättefin bild! Ser ut som du har lyckats bra med kalibreringen oxå.Är denna bild tagen med nya flats?

Martin F - Tråkigt att du haft en del inkörsproblem med din dator. Jag kan inte hålla med dig om det dåliga vädret men däremot föreslår jag att du stänger av strömsparfunktionerna helt och att du ändrar från automatiska uppdateringar till att enbart få ett meddelande när nya uppdateringar finns att ladda hem och installera.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Martin.
Ja jag tror det inte varit mycket mer än 5 hyfsade nätter denna vinter. Men nu i dagarna har jag haft två nätter i rad samt att kanske även ikväll kan vara något.

Datorer, tänk att astronomi skulle bli så mycket med datorer. Precis som Stoffe skriver, strömsparfunktionerna är ett elände, speciellt på windows8. Stäng även av de på USB portarna, just de har gett mig mycket huvudvärk. Bästa är att ha en dator som man bara har till astronomi, då kan man helt anpassa den för det och ta bort alla program som inte behövs. Rensa till ex. med CCleaner Finns väl inget så trist som att missa en natts fotande för en krånglandes dators skull.

Stoffe.
Nej det är samma gamla flats, men har croppat motsvarande APS-C och då blir det väldigt bra. Tror inte jag lägger ned så mycket mer tid på nuvarande kamera. Sony A7 som jag skrivit om är något som jag funderar mycket på, skulle lösa många problem, för just detta teleskop kanske A7R med 35Mpix vore lämplig, lite sämre dynamik men lågt utläsningsbrus så man kan ju dela upp det på fler subbar istället, det är nu senaste veckorna jag funderat i de banorna, tidigare tänkte jag mer på stora pixlar. Det här teleskopet verkar ha bra kvalite och upplösning, men den korta fokallängden gör att små pixlar är att föredra. Litet kompakt teleskop är ju bra också för att det är lätt att transportera samt litet vindfång. Med den kameran skulle jag både få hög upplösning och stort fält. Vi får se hur det blir till slut, det skall ju mekaniskt passa ihop också samt att gå att styra från datorn.

I natt tog jag för första gången bilder med temperatur kompensering på fokus. Jag skall lägga upp någon bild om det blev något acceptabelt av det.

/Lars
Samt en massa tålamod!

Return to “Bilder”