m106 - bjorsa

Bilder från galleriet
Post Reply
bjorsa
spamtest: JA

m106 - bjorsa

Post by bjorsa »

Ny bild i galleriet
Objekt: m106
Exponering:
Fotograf: bjorsa
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: Har använt skywatcher 200pds på neq6pro oguidad och canon 700d astromoddad
1min 30 sek exponeringar till 1 tim 13 min
iso 6400
stackad i dss sen gimp och paintshop pro och där ett filter för starspikes som jag testade .
mvh/bjorsa

Image
Klicka for att se stor version av bilden
AstroFriend

Re: m106 - bjorsa

Post by AstroFriend »

Hej Bjorsa.
Verkar vara en fin kombination av instrument du har. Blir väldigt fina bilder och jag tror jag ser antydningar av upp till nio galaxer.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
bjorsa

Post by bjorsa »

Tack Lars !
Skall försöka kollimera den när jag väl får hem laserkollimator då den ger lite ojämna donuts/ofukserad stjärnor så tänkte lika bra att prova att kollimera .
Sen upptäckte jag att jag har mögelfläckar på sekundärspegeln inte så stora men ser ut som början till lite svartmögel troligen pga kondens och att det finns svartmögelsporer här utanför då målade ytor odyl här får svartmögegelfläckar men kan oxå bara vara lite kondensfläckar men dom ser lite mörkare ut .
Funderar nu om jag skall ta ångtvätten å ånga bort fläckarna eller om jag skall ta optical wonder från baader planetarium nån form av sprit och apo getestet .
mvh/bjorsa
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej Bjorsa!
Det låter allvarligt med mögeltillväxt i teleskopet, har nog aldrig hört någon som haft det. Du kanske skulle ha en fuktslukare där du förvarar teleskopet, du vet sådana där dom har på Clas Ohlson. Men andra har kanske har bättre ideer.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
bjorsa

Post by bjorsa »

Hej Lars !
Tog en närmre titt nu(dvs med läsglasögonen på :-) ) när jag skulle kollimera 200 pds och 130 pds och det visade sig att det bara var kondensfläckar så jag tog och ångade en linsduk och torkade av sekundärspegeln och fick den ren men såg då att primärspegeln är riktigt fläckig av kondensfläckar men det får bli ett senare projekt först måste jag se att kollimeringen blev bra .
mvh/bjorsa

Return to “Bilder”